TDC og et marketingbureau er idømt bøder for ulovligt at have ringet til forbrugere for at sælge abonnementer. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Teleselskabet og bureauet WeLoveLeads har fået en bøde på hver 10.000 kroner.
WeLoveLeads har solgt kontaktinformationer på dem, der er ringet op, til TDC. Men TDC har ikke tjekket, om forbrugerne rent faktisk havde sagt ja til at blive ringet til.
- Retten har med dommen sendt et signal om, at virksomheder, der køber forbrugernes kontaktoplysninger, kan straffes for at kontakte forbrugerne ulovligt, hvis de købte oplysninger om, at forbrugeren har accepteret at blive kontaktet, faktisk er forkerte, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Med dommen håber forbrugerombudsmanden, at der er slået ned på markedet for såkaldte "leads".
Leads er kontaktinformationer på og accept af, at forbrugerne må ringes op, indsamlet af firmaer som eksempelvis WeLoveLeads.
De bliver så solgt videre til selskaber.
- Det er vigtigt, at retten har fastslået, at både virksomheder, der sælger oplysningerne, og virksomheder, der køber dem, er ansvarlige for, at oplysningerne er korrekte, skriver forbrugerombudsmanden.
Fra TDC kommenterer kommunikationspartner Helle Hvidt Wallentin:
- Vi respekterer selvfølgelig reglerne om uanmodet henvendelse.
- Som virksomhed har vi et ønske om at nå flest mulige af vores kunder, og leads er en måde, hvorpå vi kan nå kunder, som ikke har givet en tilladelse direkte til os. Men vi har ikke nogen interesse i at kontakte kunder, som ikke ønsker det.
Ifølge forbrugerombudsmanden er det ikke første gang, at TDC eller WeLoveLeads bryder loven.
I 2014 fik TDC en bøde på 25.000 kroner for en "lignende forseelse", og i 2015 fik WeLoveLeads, der dengang hed Orville Media, en bøde på 190.000 kroner for vildledende markedsføring.
Nu skulle det dog ifølge TDC forhåbentligt være sidste gang, loven er overtrådt.
- Vi samarbejder ikke længere med WeLoveLeads og har indskærpet over for de lead-bureauer, vi arbejder sammen med, at de skal sikre, at der er givet samtykke og indhentet dokumentation på alle leads, skriver TDC's kommunikationspartner.
/ritzau/