For mange lærere i de danske folkeskoler mangler en læreruddannelse. Sådan lyder konklusionen fra Danmarks Lærerforening på baggrund af en analyse fra tænketanken Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Analysen viser, at andelen af lærere uden en læreruddannelse er steget fra 10,3 procent i 2012 til 18,1 procent i 2019. I runde tal svarer det til cirka 5000 i lærerstillinger uden læreruddannelse i 2012 til omkring 9100 i 2019.
- Det er et problem, fordi det at være dygtig til matematik i gymnasiet betyder ikke, at man er god til at omsætte den viden til kundskaber og færdigheder hos eleven.
- Det kræver indgående kendskab til, hvordan man omsætter viden. Og det har man ikke, når man kommer direkte fra gymnasiet. Det at omsætte viden kræver uddannelse, og at man er en dygtig lærer.
- Vi ved fra forskningen, at den dygtige, veluddannede og velforberedte lærer er helt afgørende for, at eleverne lærer det, de skal, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Store regionale forskelle
Den største gruppe af læreransatte uden en læreruddannelse er ifølge analysen personer "uden erhvervskompetencegivende uddannelse". Det omfatter primært personer med en gymnasial uddannelse.
Ifølge analysen er der store regionale og lokale forskelle på, hvor mange lærere der ikke har en læreruddannelse. Andelen er størst på Sjælland og Lolland-Falster.
I flere sjællandske kommuner er det omkring 30 procent, der ikke har en læreruddannelse.
Ifølge Gordon Ørskov Madsen er det ikke lærermangel, der er skyld i udviklingen. Det handler snarere om, at jobbet skal være mere attraktivt. Og det tror han blandt andet, at en ny arbejdstidsaftale, som er indgået, kan bidrage til.
- Vi har masser af læreruddannede i Danmark. Vi har 26.000, der har en læreruddannelse, som arbejder andre steder end i folkeskolen. Vi har ikke lærermangel, men vi har et rekrutteringsproblem.
- Men det kan vi gøre noget ved. Jeg tror på, at den udvikling, vi har sat i gang med at gøre det mere attraktivt at være lærer i folkeskolen, får vendt bøtten, siger han.
Praksis-chok
Skole og Forældre, som er landsorganisation for skolebestyrelser og forældre til børn i folkeskolen, mener, at udviklingen er et "stort problem".
- Der er for mange stillinger, som ikke bliver besat ordentligt. Og det er et problem. Vi vil gerne have, at vores børn får god undervisning. Og vi ved, at det betyder utroligt meget, at der står en dygtig lærer, siger formand Rasmus Edelberg.
Han peger blandt andet på, at skoler skal blive bedre til at tage imod nyuddannede lærere, så de ikke får et "praksischok", når de begynder.
Alle kommuner i top ti over andelen af lærere uden læreruddannelse er kommuner på Sjælland. Frederikssund og Gribskov topper listen. Her var mere end hver tredje lærer uden en læreruddannelse i 2019.
Omvendt er der ifølge analysen få kommuner på Fyn og i Jylland, hvor mange lærere ikke har en uddannelse.
/ritzau/