VORES VALG

Jønsson: Venstres fuser: 12 minutter virker!

S og SF´s meget kritiserede plan om, at danskerne skal arbejde 12 minutter mere om ugen, ser ud til at virke fint, når det gælder om at kapre vælgere.
Rasmus Jønsson, politisk kommentator
Rasmus Jønsson, politisk kommentator
RJ

I Christiansborgmiljøet er der mange, der har noget grimt at sige om S og SF's idé om at 12 minutters mere arbejde om ugen kan få landet ud af den økonomiske krise.

Men som et af de bærende elementer for S og SF i valgkampen må det indtil videre konkluderes, at de 12 minutter fungerer overraskende fint.

En ny Gallup-undersøgelse viser, at 2/3 del af danskerne gerne vil lægge en ekstra time på arbejdet, hvis det betyder, at der så ikke skal skæres i velfærden.

Undersøgelsen viser med alt sin tydelighed, at danskerne er meget optaget af også i fremtiden at have et solidt velfærdssamfund. S og SF's hovedfokus i deres økonomiske plan flugter derfor fint med hovedparten af vælgernes dagsform.

Sammenholdes argumentationen i den røde og blå plan, står de røde da også klart bedst.

I den røde plan argumenteres der for, at skal velfærden bevares, skal vi arbejde mere. Den blå plan er bygget op om, at vi skal spare os til mere velfærd. Men som Gallup-undersøgelsen viser, ligger det dybt indlejret i de fleste vælgere, at skal der nydes, skal der også ydes!

Venstres angreb blev en fuser

Overraskende nok har Venstre selv været med til at give S og SF's 12 minutter ekstra rygvind. Løkke og hans løjtnanter havde planlagt en stor offensiv i de første dage af valgkampen, hvor de ville pille de 12 minutter fra hinanden.

Men da det pludselig kom frem, at både Venstres formand og næstformand tidligere har været ude og foreslå, at man skulle arbejde længere for at styrke økonomien, er deres angreb pludselig blevet vendt til en dårlig sag for Venstre.

Om den røde økonomiske plan har den virkning, som S og SF lover, når den skal føres ud i praksis, er svært at forudsige. Ligesom det også er svært at vide, om de borgerliges spareplan vil virke efter hensigten.

Men efter den første uge af valgkampen ser det ud til, at det er de 12 minutter, der er mest attraktive hos vælgerne.

Endnu et bevis på at der kan være langt fra meningsdannernes holdning på Christiansborg og til, hvordan vælgerne opfatter tingene ude omkring i landet.

Valgkommentar

Chefredaktør Rasmus Emborg og politisk kommentator Rasmus Jønsson kommenterer løbende valget i Avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.