Flere af landets jobcentre snyder med datoer for, hvor ofte ledige er til samtale.
Hvis de ikke indkaldes hver tredje måned, mister jobcentrene nemlig en del af støtten fra staten.
I sidste uge kritiserede Dansk Socialrådgiverforening forholdene på jobcentrene, fordi medarbejderne er så hårdt pressede af bureaukratiske pligter, at de ikke har tid til at hjælpe de arbejdsløse i job.
Letter arbejdet
I Odense har medarbejderne også fået de nye administrative byrder at føle.
Det har medført, at Jobcentreret har udviklet deres eget system, som ifølge både lederen og medarbejderne letter arbejdet betydeligt. Systemet kaldes for Multimatch og er beregnet til at guide sagsbehandlerne gennem junglen af lovkrav.
Det er desuden ikke muligt at fuske med falske datoer på samtaler og opfølgninger med ledige, der aldrig er blevet afholdt, sådan som det, ifølge medarbejdere og Dansk Socialrådgiverforening, sker flere andre steder i landet.
Mindre tastearbejde
Det odenseanske system indberetter nemlig automatisk data til Arbejdsmarkedsstyrelsens portal, hvilket umuliggør fusk med tal.
»Vi har simpelthen udviklet det, fordi vi oplevede, at de administrative krav fra staten blev så store, at vores medarbejdere risikerede at miste overblikket og derved også risikerede at lave for mange fejl i indberetningen,« fortæller jobcenterchef Jørgen Peter Holst.
Mere tid
Han mener, at medarbejderne med det nye system har fået frigjort mere tid til deres egentlige arbejde – at lytte til og hjælpe borgerne.
Men det er ikke kun manden bag systemet, jobchef Jørgen Peter Holst, der er tilfreds med Multimatch. Også medarbejdene har glæde af det, da de ser det som en slags elektronisk guide til god sagsbehandling.
»Systemet forenkler, i og med at oplysningerne bliver overført automatisk. Det betyder mindre tastearbejde og huskearbejde. Jo flere oplysninger der bliver overført automatisk, jo færre fejl bliver der,« siger sagsbehandler på Jobcenter Odense Sunrid Thomasen.
Jobcentrene skal kalde arbejdsløse til
samtale en gang hver tredje måned, men kun halvdelen af samtalerne
bliver afholdt til tiden.
Nyhedsavisen skrev i sidste
uge, hvordan medarbejdere fra flere jobcentre snyder med datoer for,
hvor ofte de afholder samtaler med ledige. På den måde sikre de
statsstøtten til centrene.
I Jobcenter Odense har man udviklet systemet Multimatch, der skal hjælpe medarbejderne gennem den bureaukratiske jungle.
Systemet
indberetter selv data til Arbejdsmarkedsstyrelsen, hvilket ifølge
Jobcentret gør, at man ikke kan fuske med datoer for samtaler.