Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 5. oktober 2016
Sms'er, e-mails og sociale medier. Mobiltelefonen er blevet en fast bestanddel af danskernes morgenrutine. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger 20 pct., at de har tjekket deres mobiltelefon, senest 5 minutter efter de er vågnet. For de unge er tallet langt højere. Alligevel er vi bagud i international sammenhæng.
- Smartphonen er efterhånden blevet en fuldstændig integreret del af vores hverdag, lige fra det øjeblik vi slår øjnene op. Efter blot en halv time har 55 pct. haft øjnene på skærmen. Efter to timer har fire ud af fem tjekket, om der er tikket beskeder ind, siger medieekspert i Deloitte, Frederik Behnk.
De unge er selvsagt allerhurtigst til at tjekke, om der er nyt på telefonen.
- Blandt de 18- til 29-årige siger halvdelen, at tjekker telefonen inden for få minutter, efter de er vågnet. For mange er mobiltelefonen uden tvivl det sidste, de ser, inden de lukker øjnene om aftenen, og det første de tager frem, når det er blevet morgen igen. Bortset fra søvnen er man 'på' døgnet rundt, siger Frederik Behnk.
Trods et hav af apps og sociale medier er sms'er stadig på førstepladsen over det, der bliver tjekket, når telefonen låses op.
- Sms'en har vist sig at være svær at slå af banen som et populært kommunikationsmiddel. Det er da også hele 29 pct. af danskerne, der som det første ser efter sms'er, når de vågner. Til sammenligning læser 19 pct. e-mails, 12 pct. logger på de sociale medier, mens blot 3 pct. kaster sig over instant-beskeder fra eksempelvis Snapchat, siger Frederik Behnk.
Selv om danskerne for længst har taget smartphonen til sig, er vi stadig langt bagud i forhold til andre lande. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Deloitte i USA.
- Mens vi i Danmark typisk veksler mellem smartphones, tablets og PC'er, er de ikke-vestlige lande for manges vedkommende udelukkende mobile. Her er smartphonen ganske enkelt den primære kontakt til den digitale verden og alt, hvad der dertil hører af nyheder, kommunikation og mobile betalinger, siger Frederik Behnk.
Ca. 80 pct. af verdens befolkning ejer eller har direkte adgang til en smartphone. Ca. 50 pct. har adgang til en tablet.
Fakta:
Så lang tid går der fra danskerne vågner, til de tjekker deres mobiltelefon
Senest efter 5 minutter har 20 pct. tjekket telefonen
Efter 10 minutter har 33 pct. tjekket telefonen
Efter 15 minutter har 44 pct. tjekket telefonen
Efter 20 minutter har 49 pct. tjekket telefonen
Efter en halv time har 55 pct. tjekket telefonen
Efter en time har 66 pct. tjekket telefonen
Efter to timer har 81 pct. tjekket telefonen
Så lang tid går der fra de unge vågner, til de tjekker deres mobiltelefon*
Efter 5 minutter har 49 pct. tjekket telefonen
Efter 10 minutter har 64 pct. tjekket telefonen
Efter 15 minutter har 73 pct. tjekket telefonen
Efter 20 minutter har 79 pct. tjekket telefonen
Efter en halv time har 83 pct. tjekket telefonen
Efter en time har 87 pct. tjekket telefonen
Efter to timer har 92 pct. tjekket telefonen
*Danskere mellem 18 og 29 år.
Det første, danskerne tjekker på deres mobiltelefon om morgenen
29 pct. tjekker sms'er
19 pct. læser e-mails
12 pct. logger på sociale medier
8 pct. tjekker missede opkald
5 pct. tjekker vejrudsigten
3 pct. læser instant-beskeder
1 pct. tjekker trafikken
Tallene er baseret på i alt 1029 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal stammer fra Deloittes "Global mobile consumer trends 2016".
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.