Måske er du en af dem, der nærmest ikke har tal på, hvor mange cykler du har haft gennem årene.
Men faktisk kan du med nogle enkle greb vedligeholde jernhesten og dermed forlænge dens leveår.
Det fortæller Thomas Holm Mejborn, som er cykelmekaniker i Vinding Cykelcenter i Vejle.
- Reparationerne bliver typisk billigere, når man holder cyklen i en ordentlig stand. For hvis man for eksempel ikke får smurt kæden, så slides kæden meget hurtigt, og så kommer der en større reparation, siger han.
Er du hverdagscyklist, der primært bruger cyklen til eksempelvis at komme til og fra arbejde, kan du slippe afsted med at smøre kæden med olie en gang om måneden, forklarer cykelmekanikeren.
Her bør du bruge en kædeolie, der har en god vedhæftningsevne, og som dermed er modstandsdygtig over for vand.
Derudover skal du heller ikke holde dig tilbage med at finde cykelpumpen frem.
- Hvis der er et tilstrækkeligt dæktryk, så punkterer du færre gange. Og så kører cyklen lettere, og dækket holder længere, siger Thomas Holm Mejborn.
Det korrekte dæktryk er typisk angivet på selve dækket.
Cykelmekanikeren anbefaler, at du pumper dækkene helt op, så der går længere tid, før du skal finde pumpen frem igen. Du kan typisk nøjes med at pumpe den en gang om måneden.
Jens Hoseassen, der er næstformand i brancheorganisationen Danske Cykelhandlere og indehaver af Fri Bikeshop Nyborg, er enig i, at det er vigtigt at pumpe dækkene og smøre kæden.
Derudover peger han på, at du bør finde haveslangen frem. For når vi går ind i en koldere tid, er det hård kost for cyklen, når der spredes salt på vejene.
- Hvis en saltet cykel får lov at stå, ruster den. Så en gang imellem bør man skylle cyklen med vand for at fjerne salt og snavs, siger næstformanden.
Ren cykel kører bedre
Generelt kan det også være en god investering at finde pudsekluden frem, da en ren cykel typisk har større chance for at holde længe, end en der er beskidt.
- Kører man på en ren cykel, kan det være, at man får mere lyst til at passe på den.
- Men synes man, at man kører på en møgbeskidt cykel, bliver den mere nedprioriteret, og man er måske ligeglad med, om man kører op og ned ad kantstenene, siger Jens Hoseassen.
Har din cykel v-bremser - også kendt som fælgbremser - med bremseklodser, skal du huske at smøre de bevægelige dele med en tynd olie, forklarer Thomas Holm Mejborn fra Vinding Cykelcenter.
Har du udvendige gear, bør du smøre de bevægelige dele på gearskifterne, der findes nede ved kæden. Både ved v-bremser og udvendige gear bør du smøre dem cirka en gang om måneden.
/ritzau fokus/
Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus