Av, av, av - det var en slem fejl.
Cirka 260 ansatte i Fona kunne læse i medierne, at deres arbejdsplads skulle lukke, før de selv havde fået besked af chefen. Det skriver flere medier, blandt andet Danmarks Radio og Ekstra Bladet i dag.
Brøleren er åbenbart sket ved, at de advokater, som står for firmaets rekonstruktion, ved en fejl har sendt en pressemeddelelse ud for tidligt.
Kim Jensen, som er faglig chef for HK Handel, bekræfter over for Avisen.dk forløbet.
- Det ærgrer mig med den fodfejl. Det er ikke godt nok, at man får at vide i pressen, at ens butik skal lukke. Men jeg kan ikke forestille mig, at det er noget, de har gjort bevidst. Jeg tror, de ærgrer sig lige så meget som vi gør, siger han.
Michael Kjær, som er administrerende direktør i F Group A/S, der ejer Fona, har efterfølgende sendt en intern mail til alle Fona-ansatte med en stor og uforbeholden undskyldning for den uheldige pressehåndtering.
Sådan skal de fyrede hjælpes videre
Forhandlingerne med ledelsen har ellers været konstruktive og ordentlige, fortæller Kim Jensen fra HK Handel.
Blandt andet er det lykkes at få antallet af medarbejdere, som skal fyres, ned på 260 hoveder.
- Det er stadig mange og det er stadig meget alvorligt, men det er lavere end det værste scenarie, siger han til Avisen.dk.
Planen er, at alle de berørte ansatte vil modtage en personlig opsigelse i løbet af weekenden.
Fagforeningen og ledelsen har indgået en rammeaftale, som forsøger at tage bedst muligt hånd om de afskedigede ansatte - for eksempel ved at rådgive og hjælpe dem i gang med efteruddannelse. Aftalen sikrer også, at de elever, som har læreplads i de butikker, som skal lukke, kan gøre deres uddannelse færdig i en anden Fona-butik, fortæller Kim Jensen.