Manden havde ikke selv opdaget, at han havde betalt en fremmed families el-forbrug, og blev noget overrasket over at få refunderet de 67.000 kroner, som han i alt har betalt for den anden families strøm, skriver Fagbladet 3F.
Det var Ringkjøbing Landbobank, der for seks år siden havde indtastet et forkert kontonummer, da en familie overtog nyt hus og skulle tilmelde el-regningen til Betalingsservice.
Da manden, hvis konto banken fejlagtigt hævede betaling for el fra, ikke selv opdagede fejlen og familien først opdagede fejlen efter seks år, endte han med at betale 67.000 kroner for familiens strøm.
Familien ville ikke betale penge tilbage
Familien kontaktede selv elselskabet, da de pludseligt fandt ud af, at de ikke var blevet opkrævet for el, skriver Fagbladet 3F.
De gjorde banken opmærksom på fejlen og den ellers uvidende betaler af familiens el fik alle 67.000 kroner retur.
Selvom banken har erkendt fejlen, blev familien pålagt at betale 27.000 kroner af de 67.000 kroner tilbage til manden. Da de resterende 40.000 kroner ikke kunne opkræves fra familien, da tilgodehavendet var forældet, måtte banken selv betale de 40.000 kroner til manden.
Familien fandt det ikke rimeligt, at de skulle betale de 27.000 kroner. De mente at banken selv skulle betale alle 67.000 kroner retur til manden, men Pengeinstitutankenævnet har senere afgjort, at banken var berettiget til at opkræve de 27.000 fra familien, skriver Fagbladet 3F.