En kortvarig kampagne fra Telenor udløser nu en mindre priskrig på det danske bredbåndsmarked - med en ganske overraskende timing.
Det skriver ItWatch.
Det var Telenor, der åbnede ballet med et tilbud til kunderne om en 1.000 Mbit bredbåndsforbindelse til 199 kroner i 12 måneder, leveret via TV-kabler i form af produktet MaxSpeed, som Telenor markedsfører heftigt.
Med tilbuddet bevæger Telenor sig langt ind på den banehalvdel, som discount-udbydere som Fastpeed og Hiper har gjort til deres slagmark - bredbåndsforbindelser med høje hastigheder, og hvor alt andet er skrabet væk for holde prisen nede.
Fastpeed underbyder
Nu lancerer Fastspeed et modsvar til Telenors kampagne, som ifølge Fastspeed-direktør Jens Raith kommer på et helt uforståeligt tidspunkt.
– Jeg er meget overrasket over timingen af Telenors aggressive prisdumping. Alle tjenesteudbyderne står netop nu overfor stigende priser for at leje sig ind hos engrosudbyderne. Men vi både vil og skal være skarpere på prisen end Danmarks næststørste teleoperatør, og derfor går vi ud med en kampagnepris, der ligger lige under hvad Telenor tilbyder, siger Jens Raith.
Hos Fastspeed bliver prisen på en gigabit-forbindelse på Kabel-TV-kabler for 198 kr. om måneden, men kun i seks måneder.
Fastspeed ligger i skarp konkurrence med flere bredbåndsudbydere, herunder også selskaber som Hiper, Boxer, Kviknet og mange andre. Her ligger prisen mange steder fast som en sten på 249 kroner for forskellige varianter af en 1.000 Mbit-forbindelse.
Det er en pris, der måske kan stige markant i nær fremtid, hvis et nyt udkast til, hvordan engrospriserne på bredbånd skal reguleres i fremtiden, kommer til at betyde højere indkøbspriser for små udbydere, der lejer sig ind hos de store.
Tidligere denne uge valgte netop Fastspeed og Telenor overfor ITWatch at lufte deres bekymringer over, at det, der ser ud til at blive vedtaget som fremtidens regulering på området, giver ejerne af de store netværk - for eksempel TDC Net og Norlys - bedre muligheder for at kræve højere priser, når mindre selskaber som netop Fastspeed lejer sig ind på deres netværk.
Det har tidligere været fremme, at der potentielt kan være udsigt til prisstigninger på op til 100 kroner om måneden i gennemsnit for en bredbåndsforbindelse i Danmark. Det har TDC Net - den største net-ejer - dog afvist. Men de mindre udbydere frygter fortsat for, hvad der kommer til at ske, når nye regler træder i kraft.
Alligevel skyder de altså nu gang i en priskrig.
Svært at få priserne op, når de først er kommet ned
Også tidligere Hiper-direktør, Stig Myken, er overrasket over udviklingen - ikke mindst, at Telenor har dumpet priserne som de første.
– Det er et meget aggressivt træk, og jeg havde ikke set, at det ville være Telenor, der kom med det. 249 kroner er et prispunkt, man godt kan tjene penge på, hvis man har en veldrevet forretning og en masse kunder, der ikke bruger så meget kapacitet, siger Stig Myken.
Han fortsætter:
– Men 199 kroner et ekstremt aggressivt, og det kan gøre ondt, hvis man kun lever af at sælge bredbånd. Der er ikke mange kunder, der vil tilgive, hvis man senere sætter prisen op igen, siger han.
For år tilbage var Hiper i Fastspeeds rolle som udfordreren på markedet, der entrerede med simple produkter til billige priser, hvor hastigheden var skruet op. Dengang endte det med at TDC overtog Hiper, hvorefter der kom en lang periode med stilhed på markedet.
Stig Myken har i dag forladt både Hiper og telebranchen i øvrigt, men han følger fortsat konkurrencesituationen fra sidelinjen. Han vurderer, at Telenor meget vel kan være en situation, hvor man har indset, at bredbånd kan lokke kunder ind til selskabets øvrige produkter.
– En forklaring kan være, at Telenor går denne vej af samme grund, som når supermarkedet stiller mælken bagerst i butikken. Man vil have kunder ind, og satser på, at kunderne også køber andre produkter. Det kan man gøre, hvis man tænker på tværs af forskellige produkttyper. Men det er sværere for dem, der kun sælger bredbånd, siger han og tilføjer:
– Derfor kan det jo være en fin betragtning i det nuværende marked. Men jeg er overrasket over, at det kommer nu.
Godt med konkurrence
Selv om prisudviklingen kan gøre ondt på de små udbydere, anser Stig Myken dog konkurrencen for positiv.
"Det vidner om, at der er liv i markedet. Og netop som man ikke troede, der kunne ske mere, så sker der noget fra en uventet kant," siger han.
Han peger på, at danske telekunder er blandt de hurtigste i Europa til at reagere på, hvis en konkurrent kommer med et bedre tilbud - og derfor er det svært at få prisen op igen, hvis man først er blevet underbudt.
Ingen af markedets øvrige udbydere har reageret på de nye priser.