De 17 farvestrålende krinolinekjoler i Det Ny Teaters opsætning af musicalen The King and I har kostet omkring en kvart million kroner. Til gengæld ligner de også enhver piges drøm: Syv meter i omkreds og specialsyet til lejligheden på 15 forskellige systuer i England. Dertil kommer udgifterne til omkring 500 kvadratmeter bladguld, som møjsommeligt er klæbet på scenografien.
Der er kort sagt ikke sparet på noget, i en forestilling som indtil nu har været for dyr at vise i Danmark, og som teaterdirektør Niels-Bo Valbro selv betegner som »ekstravagant«.
Dinosaur-tendens
Men resulterer det svulmende budget også i stor kunst? Ifølge lektor i teatervidenskab på Københavns Universitet Michael Eigtved satser Det Ny Teater med det enorme budget mere på overflade end indhold.
Han kalder det et »markedsføringskneb«, der skal dække over en uinteressant forestilling fra 1950 erne, og han undrer sig over, at teatret er nødt til at satse så mange penge for at få folk i teatret.
»Det minder om den dinosaur-tendens, man kunne se i slutningen af 1990 erne, hvor musicals blev større og større og derfor skulle gå rigtig mange år i teatret, før de havde tjent sig selv hjem,« siger Michael Eigtved.
Ifølge teaterforskeren betyder det, at teatret er nødt til at fastholde sin forestilling over lang tid i stedet for at satse på nytænkning. Michael Eigtved tilføjer, at udstyrsstykket på Det Ny Teater heller ikke gør noget for at bekæmpe musicalens rygte som værende ren overflade.
»Det Ny Teater har et image som det pengeombruste teater, og store budgetter kan godt medvirke til at skabe gode musicals, men det er ikke pengene, der gør det alene,« lyder det fra Michael Eigtved.
Undervurderer publikum
På Det Ny Teater siger direktør Niels-Bo Valbro, at teatret tværtimod har formået at forene publikumssucces med kunstnerisk succes.
»I de sidste 15 år har vi haft succes med at indfri publikums forventninger. Man undervurderer publikum, hvis man tror, at de ikke kan se forskel på billige og dyre kostumer.«
Niels-Bro Valbro håber på, at omkring 100.000 danskere i de kommende måneder vil købe billet til forestillingen, men selv med det publikumstal overstiger udgifterne stadig indtægterne, fortæller han. Overskuddet kommer først, hvis forestillingen bliver genopsat på et senere tidspunkt.
The King and I har premiere i aften på Det Ny Teater i København.