Førende velgørende organisationer herhjemme såsom Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening og Gigtforeningen kaprer nye betalende medlemmer gennem ulovlig markedsføring.
Det afslører en gennemgang af en række konkurrencer på internettet, som organisationerne finansierer, skriver Politiken.
Her lokkes deltagerne med, at de kan vinde en ny iPad, en rejse eller ret til at prøvekøre en ny luksusbil, men det reelle formål er at fiske personlige oplysninger ud af deltagerne til brug for hvervning af nye medlemmer.
Organisationerne betaler op til 25 kroner per personoplysning.
I forbindelse med konkurrencerne vildledes deltagerne til at tegne abonnementsaftaler på alt fra hudplejeprodukter og boxershorts til datingsider. Samtidig lokkes de til at deltage i dyre quizzer, skriver Politiken.
- Forbrugerne tilbydes gratis prøvepakker og lignende, hvor det senere viser sig, at man har bundet sig til et abonnement, uden at det fremgår tydeligt, siger Tina Morell Nielsen, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til Politiken.
- I disse tilfælde vil der ofte være tale om brud på markedsføringsloven, tilføjer hun.
Forbrugerombudsmanden modtager hver måned hundredvis af klager fra folk, der føler sig lokket i en fælde af de konkurrencer, som blandt andre de velgørende organisationer står bag.
Ifølge en aktindsigt har Forbrugerombudsmanden forgæves forsøgt at få et af de marketingfirmaer, der står bag konkurrencerne, til at fremlægge dokumentation for udlodning af præmier.
På den baggrund har Forbrugerombudsmanden varslet en politianmeldelse af firmaet, fremgår det.
Hos de velgørende organisationer erkender man, at man benytter sig af de pågældende konkurrencer for at skaffe medlemmer. Man vil nu tage metoderne op til fornyet overvejelse, lyder meldingen samstemmende.
- Det er klart, at vi ikke kan deltage i noget, hvor man vildleder folk, siger Greenpeaces kommunikationschef, Birgitte Lesanner, til Politiken.