En stor dansk delegation er i disse dage i Japan for at åbne flere døre til det store asiatiske marked. Kronprinsparret, fire ministre og 55 virksomheder trykker hænder for at fremme salget af sundhed, fødevarer og design.
Det sker, kort efter at EU og Japan er blevet enige om en stor handelsaftale, og 150 år efter at Danmark åbnede de første diplomatiske forbindelser til øgruppen.
- Japan er et spændende marked for Danmark, når det kommer til samarbejde og handel på sundhedsområdet, skriver sundhedsminister Ellen Trane Nørbye (V) om turen.
- Faktisk er Japan verdens næststørste marked for lægemidler og medicinsk udstyr, hvilket er områder, hvor Danmark har særlige kompetencer, tilføjer hun.
En lang rækker danske medicinal- og medicoselskaber er da også med på rejsen. Blandt de mest kendte er Novo Nordisk, Lea Pharma og ALK.
De skal blandt andet på et besøg på et hospital og mødes med de for branchen afgørende lokale sundhedsmyndigheder.
GN Store Nord, der via divisionen GN Hearing er en af de største aktører på markedet for høreapparater, har også kastet sig ind i fremstødet.
- Japan er et vigtigt marked for os. Det er verdens næststørste marked for høreapparater, hvor der er næsten 12 millioner mennesker med høretab.
- Samtidig er det en industrialiseret økonomi, hvor der er penge til at dække behovet, siger administrerende direktør for GN Hearing Anders Hedegaard.
Han fortæller, at GN Store Nord har godt fat i markedet, da man har en lang historik. Alligevel er det en stor hjælp at få kongehuset og ministre med på vognen.
- At møde op med kongehuset og være en del af sådan et besøg, det betyder altid noget.
- Det giver mere opmærksomhed fra myndigheder og kunder. Det udnytter vi selvfølgelig til at have en masse kundemøder og ikke mindst at skabe opmærksomhed om vores nye produkter, siger Anders Hedegaard.
Det royale islæt skulle gerne hjælpe GN Store Nord til at tage markedsandele i det købestærke land.
- Vi har en større plan i Japan, hvor vi gerne vil øge vores markedsandel.
- Der kommer dette her besøg på et utroligt godt tidspunkt, siger Anders Hedegaard, der dog ikke vil sætte præcise tal på, hvad målet er for væksten og salget i Japan.
Danmark eksporterede i 2016 varer til Japan for 14,4 milliarder kroner. De største eksportvarer var svin og insulin.
/ritzau/