Selvom Danske Bank det seneste år har været centrum i en sag om hvidvask af penge og er blevet meget kritiseret, så er medarbejderne rigtig tilfredse med at arbejde i banken. Det viser en evaluering på Jobindex, hvor Danske Bank overordnet får fem ud af fem mulige stjerner.
Den evaluering er HR-direktør i Danske Bank, Henriette Fenger Ellekrog, naturligvis glad for.
- Men jeg er ikke meget overrasket, da resultaterne matcher godt med vores egne målinger. I Danske Bank har vi et vedvarende stort fokus på medarbejdertilfredshed og engagement, som vi følger meget tæt, siger hun til Avisen.dk.
Evalueringerne på Jobindex.dk er en funktion, hvor tidligere og nuværende medarbejdere kan evaluere en virksomhed som arbejdsplads på seks parametre.
Glade medarbejdere giver glade kunder
Rationalet bag Danske Banks fokus på tilfredshed blandt medarbejderne er ifølge HR-direktøren den simple, at glade, engagerede medarbejdere yder god kundeservice og dermed giver tilfredse kunder.
- Er man glad for sit arbejde, er man som regel også engageret og omvendt. Det skaber gode relationer blandt kolleger, og vi er overbevist om, at det smitter af på den kundeoplevelse, vi leverer, siger Henriette Fenger Ellekrog.
Hos Finansforbundet, der organiserer over 51.000 medarbejdere i den finansielle sektor, kan man godt sætte sig ind i, at mange mennesker ser Danske Bank som en attraktiv arbejdsplads.
- Der er jo rigtig mange spændende og attraktive karrieremuligheder i Danske Bank. Det er dels en sektor, der er helt vital for, hvad der foregår i det danske samfund, og også en sektor, der er i fuld gang med en digital omstilling, siger næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, til Avisen.dk.
Balancen mellem arbejde og privatliv er udfordret
Men der er ikke lutter højt humør i alle dele af finanssektoren. En undersøgelse fra Finansforbundet, som Berlingske har skrevet om, viser nemlig, at trivslen blandt de ansatte i finanssektoren er faldet markant på bare to år.
Og det er netop den hurtige fremgang og de mange forandringer, finanssektoren gennemgår, der kan have konsekvenser for medarbejdernes trivsel.
- Vi kan se, at work-life balance (balancen mellem arbejds- og privatliv red.) buler voldsomt ud. Det skyldes digitaliseringen, den nye verden og nye måder at servicere kunder på, der gør, at man kan arbejde på alle tidspunkter af døgnet, siger Michael Budolfsen.
Ifølge Michael Budolfsen skal digitaliseringen dog ikke kun ses som et onde.
- Den giver også nogle muligheder for eksempelvis at sige, at man arbejder fra 10-14, så man kan aflevere og hente børn, og så arbejder man ikke igen fra 20-23. Så her er man i stedet optaget af, hvilke opgaver man skal udføre, og hvornår de skal være udført, snarere end hvornår man udfører dem, siger han.
Evalueringer skal sætte fokus på arbejdsglæde
Jobindex.dk ønsker med den nye mulighed for evalueringer af virksomheder som arbejdsplads at sætte fokus på arbejdsglæde og gøre det synligt, så arbejdsmiljøet på arbejdspladser også kommer på dagsordenen.
Til Avisen.dk fortæller Henriette Fenger Ellekrog, at Danske Bank har stort fokus på godt arbejdsmiljø og er positive over for, at Jobindex gerne vil sætte fokus på arbejdsglæde.
- Det er positivt med fokus på medarbejdertilfredshed og engagement. Vi tror som tidligere nævnt, at det smitter positivt af på den kundeoplevelse, vi kan levere som virksomhed, hvis medarbejderne er glade og engagerede i deres job, siger hun.