Den Gamle By er tilbage på tronen som Århus mest besøgte seværdighed.
Efter sidste år at være blevet forvist til andenpladsen af Aros, har Den Gamle By i 2007 slået sidste års resultat med 26.000 gæster, så ikke færre end 388.089 besøgende satte fod på de brostens-toppede gader i købstadsmuseet.
Det er dermed fjerde år i træk, at Den Gamle By har over 350.000 gæster.
»Det er Den Gamle Bys formål at gøre historien vedkommende og få den ud til folk, og derfor er vi glade for, at så mange besøger museet,« siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn, som mener, at årsagen til succesen er museets måde at formidle på.
»Det er vores opfattelse, at det gerne må være morsomt at gå på museum. Bedreviden og pædagogiske pegefingre kan nemt ødelægge oplevelsen, men samtidig skal publikum vide, at der ligger faglighed bag ved alt, hvad vi laver,« siger han.
Som vanligt har julemarkedet været et stort trækplaster for museet, som har trakteret over 100.000 gæster med duften af æbleskiver og ufortyndet julestemning,
Nyere historie
Fremgangen skal fastholdes med Den Gamle Bys kommende satsning, Den Moderne By, som påbegyndes i år , og som skal præsentere den nyere tids kulturhistorie helt op til 1970 erne.
»Vi er overbevist om, at den historie vil tiltrække endnu flere gæster. Vores erfaringer fra to store særudstillinger om den nyeste tid viser nemlig, at historien bliver langt mere vedkommende, når vi kan genkende vores eget eller forældres og bedsteforældres liv,« siger Thomas Bloch Ravn,
Aros justerer
Som omtalt på forsiden fik kunstmuseet Aros 70.000 færre gæster i 2007, end det havde regnet med, og hele 140.000 færre end i 2006, da udstillingerne med racerbiler og Michael Kvium gik rent ind hos publikum.
Selvom den kunstneriske kvalitet ifølge anmeldere og kolleger i kunstverdenen var i top med Paul McCarthy- og Mariko Mori-udstillingerne, var det ikke nok til at fange publikums interesse, og det får nu Aros til at justere på profilen.
»Vores overordnede profil forbliver den samme. Vi skal stadig gå nye veje og være stedet for det 21. århundredes kunst, men der bliver flere afstikkere til udstillinger, som rammer bredere. Det kunne eksempelvis være Asger Jorn eller Hammershøi,« fortæller kommunikationschef for Aros Bjarne Bækgaard.
Han mener ikke, at Aros har forregnet sig på publikumsinteressen og fremhæver, at tidligere udstillinger med for eksempel Bill Viola har vist, at kunstnere, der er ukendte i den brede offentlighed, godt kan blive succeser.
»På et museum, der vil være anderledes og gå nye veje, vil der være opture og nedture, og sådan tror jeg også, at det vil gå fremover,« siger Bjarne Bækgaard.
Aros forventer at trække 270.000 gæster gennem museet i år.