Fransk dagblad nægter at stå bag nøgenfoto

Den franske avis La Provences afviser, at en af bladets fotografer skulle have taget billeder af topløse Kate.

Det regionale franske dagblad La Provence nægter, at en af dets fotografer har taget billeder af den britiske prins Williams hustru, Kate, topløs.

Billeder, der er offentliggjort i det kulørte franske magasin Closer.

- En fotograf fra La Provence, som tog billeder af det royale par, da det ankom til Vaucluse, er uretfærdigt blevet mistænkt for også at have taget de billeder, der er blevet offentliggjort i Closer, siger avisens redaktør, Philippe Minard, i en skriftlig erklæring.

La Provence offentliggjorde syv billeder af det britiske par 7. september, mens det holdt ferie i Sydfrankrig på et slot, der ejes af Viscount Linley, søn af dronning Elizabeth II's afdøde søster, prinsesse Margareth.

Den fotograf, der har taget billederne af den topløse Kate, er endnu ikke blevet afsløret.

De franske myndigheder har tirsdag afskåret Closer fra enhver yderligere offentliggørelse af eller videresalg af billederne. Endvidere er der indledt en politimæssig efterforskning af, hvordan bladet er kommet i besiddelse af billederne.

Hvis ikke Closer retter sig efter rettens forbud, så koster det 10.000 euro (75.500 kroner) for hver dag, indtil fotografierne er afleveret.

Påbuddet forbyder også bladet, der til det royale pars forfærdelse fredag offentliggjorde billederne, at genbruge dem på tryk eller på dets webside og at videresælge dem. Hver overtrædelse vil også udløse en bøde på 10.000 euro.

De kornede billeder, der er taget er allerede vidt udbredt på internettet, ligesom de er trykt i den irske avis Daily Star og det italienske tidsskrift Chi.

Både Closer og Chi er i øvrigt ejet af den tidligere italienske premierminister Silvio Berlusconis mediegruppe Mondadori.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.