Tivoli vil have fat i de unge til den populære Halloween-sæson. Den udvides til to uger og løber fra den 12. til den 28. oktober. Samtidig satser Tivoli et millionbeløb på et nyt scary-område, hvor både unge og voksne kan få sig et gys.
Administrerende direktør i Tivoli, Lars Liebst, siger, at med et rekordbesøg på 300.000 sidste år giver det god mening at forlænge sæsonen.
- Vi fortsætter selvfølgelig med at have meget fokus på børnefamilierne med hekseshows og græskarudskæringer. Samtidig er tiden inde til at gøre mere for voksne og teenagere, der vil have et gys, siger Lars Liebst.
Det betyder blandt andet, at Smøgen og Skærsilden bliver ombygget. Tivoli vil befolke områderne med dæmoniske figurer og specielt udviklede scary-effekter, der ikke før er set i Danmark.
- Med de nye tiltag forventer vi at få endnu bedre fat i de unge, samtidig med, at vi fortsat holder på de mange børnefamilier, siger Lars Liebst.
Tivolis brandingkonsulent Niels Folmann begrunder Tivolis Halloween-succes med, at forlystelseshaven ikke ukritisk har overført en amerikansk tradition fuldt ud til danske forhold.
- Tivoli har taget afsæt i en ærkeamerikansk ramme og kombineret den med danske værdier og dermed dristigt fordansket Halloween-traditionerne fra USA, siger han.
Udviklingsafdelingen har ifølge Tivoli arbejdet på det nye koncept i to år. Haven vil være udsmykket med 19.600 græskar, et utal af sorte katte, hestevogne og cyklende fugleskræmsler indhyllet i spindelvæv.
Der vil være hekseforestillinger og premiere på Mastodonternes musical "Dracula" i Koncertsalen, og Eventyrteatret flytter ind i Glassalen med forestillingen "Valhal".
I 2006 var der 250.000 gæster i Tivoli i Halloween-ugen, det er støt og roligt er vokset år for år til 301.000 i 2011.
/ritzau/