Cyberkriminelle elsker Facebook og alle de andre sociale medier på internettet.
Ikke mindre end 40 procent af alle danske brugere af sociale medier har på et eller andet tidspunkt været offer for cyberkriminalitet på deres sociale netværk for eksempel i form af falske e-mails.
Inden for det seneste år har 11 procent været ofre for enten mobil eller social cyberkriminalitet i bredere forstand.
Det viser Norton Cybercrime Rapport 2012, hvor en af de førende producenter i branchen har analyseret sikkerhedssituationen på nettet.
- I dag er de fleste danskere aktive på et socialt medie, og undersøgelsen viser ikke overraskende, at de er blevet vigtige mål for netforbryderne, siger it-sikkerhedsspecialist Peter Schjøtt fra Symantec, som er synonym med Norton.
For udbydere af sikkerhedssoftware har det altid været en udfordring at følge med den teknologiske udvikling. Men i dag er det også en stor udfordring at lære brugerne en fornuftig adfærd på internettet, siger Peter Schjøtt.
- De fleste ved i dag, at man ikke bare skal klikke på hvad som helst i en e-mail, men til gengæld er der mange, der ikke har særlig stærke passwords på deres e-mail-konto eller Facebook.
- Og hvis man bruger det samme password til det hele, så er problemet endnu større, siger han.
Ifølge rapporten har internetforbrydelser enorme omkostninger for danskerne. 786 millioner kroner har danskerne måttet betale alene de sidste 12 måneder for at få renset computere og genskabt tabte data med videre.
På verdensplan vurderes det, at cyberkriminalitet har kostet mindst 600 milliarder kroner det seneste år.
Selv om antivirusproducenterne gør, hvad de kan for at holde trit med de kriminelle, så er der ifølge Peter Schjøtt ingen, der kan give 100 procent garanti for, at der ikke alligevel kan gå noget galt. Også selvom man køber "hele pakken".