Hvis du ønsker at stige i graderne på jobbet, så kan det godt betale sig at lære såvel kolleger som chefer lidt bedre at kende på din arbejdsplads. Samtidig er du med til at skabe et bedre og mere tolerant arbejdsmiljø. Det siger Birgitte Sally, direktør i Sally Kommunikation, der holder kurser i bl.a. professionel smalltalk.
Ifølge hende er der fire råd du bør følge, hvis du har tænkt dig at begynde at netværke i din dagligdag.
Derfor skal kvinder lære at flirte med andre kvinder: Se mere på Q.dk
- Find nye frokostvenner
En indgangsvinkel til at skabe en større netværk kan være at spise frokost med andre, end dem du plejer. Nysgerrighed er det essentielle, når du skal lære nye mennesker at kende, så et godt råd er at spørge ind til, hvad de andre laver, og derefter fortælle hvad du selv laver.
- Lav projekter på tværs
Hvis du har mulighed for at involvere dig i tværgående projekter på arbejdspladsen, så er det en god start. Det betyder, at du kommer til at arbejde sammen med nogle andre mennesker, end du er vant til, og der er flere, der finder ud af, hvad du kan.
- Vær social med dine kolleger
Det er en rigtig god idé at deltage i eller være med til at starte forskellige sociale arrangementer på jobbet, for her lærer man folk at kende under afslappede forhold. Det kan være feks. receptioner, fester, motionsklubber eller lignende sociale tiltag.
Få de syv enkle trin til succes i dit liv
- Snak ansigt til ansigt i stedet for mails
I stedet for at sende mails, hver gang du skal kommunikere med dine kolleger, så bevæg dig rundt, og mød folk ansigt til ansigt. I har straks noget at tale om, og samtalen kan hurtigt udvikle sig og blive mere venskabelig. Man går glip af nogle mere nære relationer, når man kun udveksler informationer pr. mail.
Derfor bør du netværke på jobbet
Det er en fordel, at folk kender dig og ved, hvad du kan, hvis du gerne vil skifte job internt. Folk hjælper gerne dem, de kender. Ingen ved alt, men ved at tale med andre, kan du lære af deres erfaringer, så du ikke selv behøver at lave alt arbejdet fra grunden hver gang. Du kan finde nye sparringspartnere blandt kollegerne og måske møde nogen, der tænker mere kreativt end dig selv. Det er godt for trivslen på arbejdspladsen, at kollegerne har gode relationer. Og så er det sværere at være sur på nogen, som du har en personlig relation til.
Her er de syv ting, som lykkelige kvinder gør