Danskere transportforskere peger på vejafgifter og benzin til 20 kroner for i højere grad at tvinge danskerne til at fravælge bilen.
Målet er at bremse den globale opvarming.
Og bilisternes forening FDM er langt hen ad vejen klar til støtte nye miljøafgifter og en stærkere kollektiv trafik. Det handler bare om at få omlagt de høje afgifter på omkring 50 milliarder kroner, som bilisterne i dag kører rundt med.
- Som repræsentant for bilisterne har vi helt klart et medansvar for at løse klima-udfordringerne. Og vi er slet ikke fremmede over for tanken om roadpricing (vejafgifter, red.), hvor de der brugere vejene mest også betaler mest. Men vi kan kun være med til det, hvis politikerne samtidig sætter registreringsafgiften væsentlig ned, fordi den i dag forhindrer en hurtig udskiftning til nye biler, især til de større biler, der både er mere sikre og miljøvenlige. Vi skal ikke bare belønne dem, der køber små sparegrise, siger Torben Kudsk, chefkonsulent hos FDM.
Han ser også gerne, at den kollektive trafik bliver styrket i de store byer, hvor der er akut behov for at udbygge infrastrukturen.
- Et moderne samfund kan ikke fungere uden biler, slet ikke i de tyndt befolkede områder, hvor selv et tætmasket net af busser og tog ikke virker. Derimod er der sund fornuft i at få flere hurtige tog ind og ud af byerne og snuppe bilen mellem hjem og tog. Det handler ikke om enten eller, men både og, siger Torben Kudsk.
Idéen om at hæve benzinpriserne til glæde for miljøet, tror han imidlertid ikke meget på.
- Det lyder meget optimistisk og noget tænkt. Det vil kræve, at samtlige EU-lande kan blive enige om en pris, ellers kører folk bare over grænserne for at tanke billigere, mener Torben Kudsk.