Slikærter, avocadoolie, filet af fisken Victoria Bars, juice og oksekød.
Det er kun en lille del af de afrikanske varer, som butikskæden FDB har fået på hylderne.
FDB har i år lanceret et nyt brand - Savannah - som omfatter varer, der er produceret syd for Sahara.
Og danskerne er tilsyneladende vilde med afrikanske varer, for salget har indtil videre været dobbelt så stort som forventet.
- Vi havde en ambition om at sælge varer for 40 millioner kroner under Savannah-navnet i år, og midt i august havde vi nået 50 millioner kroner, så det er da en succes, siger Lasse Bolander, bestyrelsesformand for FDB.
En undersøgelse, som FDB har lavet blandt kunderne, viser, at mange betragter det som et plus i sig selv, at en vare kommer fra Afrika.
- Folk synes, at det er et godt initiativ, fordi de tror på, at det gør en forskel, når Danmark handler med Afrika. Man forbinder det med noget positivt, siger Lasse Bolander.
Et af problemerne er ifølge Lasse Bolander at skaffe varer af tilstrækkelig god kvalitet.
- Varerne skal naturligvis leve op til vores krav omkring fødevaresikkerhed og så videre. Og så skal varerne også kunne leveres i tilstrækkelige mængder over hele året, så vi altid kan have varerne på hylderne, siger Lasse Bolander.
Han tror på, at en igangværende positiv økonomisk udvikling i store dele af Afrika vil betyde, at der kommer endnu flere afrikanske varer i danske butikker i fremtiden.
- Jeg kan se store perspektiver i det her, og vi er løbende på jagt efter at gøre vores sortiment af afrikanske varer endnu større, siger Lasse Bolander.
/ritzau/