Elever i 4.-klasse er blevet dårligere til at læse. Det viser en ny international læseundersøgelse.
* Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.
* I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.
* Undersøgelsen kendes under navnet PIRLS. Det står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international undersøgelse af læsekompetence.
* I 2016 deltog 3508 danske 4.-klasseelever og 3600 3.-klasseelever fra 186 skoler samt disses forældre, lærere og skoleledere.
* Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2016, cirka halvandet år efter skolereformen trådte i kraft.
* 54 lande har deltaget verden over.
* I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet og finansieres af universitetet og Undervisningsministeriet.
Kilde: Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet.
/ritzau/