Det skal være slut med udenlandske lastbiler, som kører ulovlige indenrigsture i Danmark.
Derfor vil Enhedslisten have afsat midler på finansloven til en særlig politienhed, som skal bekæmpe problemet.
Sådan lyder meldingen fra partiets trafikordfører, Henning Hyllested, til Altinget Transport.
- I dag afhænger kontrollen af, at den enkelte politikreds afsætter ressourcer til det. Det sker bare ikke altid, fordi man har andre prioriteter, siger Henning Hyllested til netavisen.
Dele af transportbranchen har gennem længere tid gjort opmærksom på, at EU-reglerne for udenlandske lastbilers indenrigskørsel i Danmark overtrædes systematisk, og at lavtlønnede udenlandske chauffører er i færd med at udkonkurrere de danske.
En rapport fra vognmandsorganisationen DTL og 3F Transport påpegede i sidste måned, at der fra 2008 til 2010 forsvandt omkring 8000 job i den danske transportbranche.
Den vurderer samtidig, at statskassen står til et tab på 3,7 milliarder kroner om året på grund af nye dagpengeudgifter og manglende skatteindtægter, hvis den aktuelle udvikling fortsætter.
Hos DTL glæder erhvervspolitisk chef Ove Holm sig over forslaget.
- På den her måde sikrer vi, at politiet kontinuerligt har godt fat i det her område, så vi får mere specialiserede folk, siger han til Altinget Transport.
Dansk Folkeparti vil også sætter hårdere ind mod cabotagekørsel, men mener, at enheden skal høre under Vejdirektoratet.
- Jeg mener ikke, at det er nødvendigt med en politimæssig uddannelse for at kunne stoppe lastbiler. Der er det bedre, at man har en chaufførmæssig baggrund eller måske har været vognmand, siger partiets trafikordfører Kim Christiansen.
Mens Enhedslisten vil finansiere sit forslag med en ny flyafgift, vil Dansk Folkeparti tage pengene fra den kommende kørselsafgift for lastbiler.
Disse midler er dog øremærket til den kollektive trafik, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.
Han synes, at tanken om et transportpoliti er god, men kompliceret.
/ritzau/