- Alle dem, der har sagt, at fagbevægelse, solidaritet og fællesskab er en død sild, må tie nu. Det her viser, at fagbevægelsen virkelig betyder noget i kampen for ordnede forhold og imod social dumping.
Det siger LO's næstformand Lizette Risgaard til Avisen.dk, efter at Arbejdsretten i eftermiddag kom med sin kendelse. Retten gav fagbevægelsen grønt lys til at køre en konflikt mod Ryanair. Den kan i givet fald begynde omkring 18. juli.
Det er en god dag for hele den måde, arbejdsmarkedet er indrettet på i Danmark, fastslår Lizette Risgaard og siger:
- I Danmark aftaler arbejdsmarkedets parter, hvordan forholdene skal være. Og hvis vi ikke kan blive enige, så må vi konflikte. Sådan har det været meget længe, og sådan er det heldigvis også efter i dag.
- Denne her danske model skal man huske også bliver værdsat af arbejdsgiverne. Og de har jo ligesom os også kampskridt. For eksempel kan de lave lockout af medarbejderne.
Social dumping kan holdes nede
Lizette Risgaard ser dagens afgørelse som et rygstød til fagbevægelsens kamp mod social dumping af løn- og arbejdsvilkår.
- Med den her dom er det jo erkendt, at man i Danmark skal følge vores spilleregler for, hvordan man indretter sig på arbejdsmarkedet. Det er ikke noget, som man kan komme udefra og lave om på.
- Dommen gør os i stand til at sætte ind over for Ryanairs og andre udenlandske firmaers forsøg på social dumping. Det er en lang, sej kamp, hvor retten til konflikt og sympatikonflikter er et af de vigtigste våben.
Kan blive snydt for lidt vækst
Der er også stor glæde over afgørelsen i retten hos Flyvebranchens Personale Union, som organiserer stewardesser og piloter.
- Vi glæder os over, at Ryanair nu kommer til indgå på lige fod med alle andre flyselskaber i Danmark. De kan ikke forlange at få særbehandling, og hvis de vil arbejde ud fra Danmark, så må det ske på danske løn- og arbejdsvilkår, siger formanden Thilde Waast til Avisen.dk
Midt i den store glæde kan hun se et enkelt lille minus:
- Jeg kan godt være lidt ærgerlig over, at Københavns Lufthavn mister noget fremdrift, hvis Ryanair skruer ned i Kastrup. Det er altid rart med vækst, men det skal selvfølgelig ikke ske på bekostning af stewardesser og piloter, siger Thilde Waast.
Ryanair meddeler, at firmaet vil holde op med at have base i København. Altså omplacere omkring 20 stewardesser og 10 piloter til udlandet, så de ikke længere begynder arbejdsdagen i Kastrup.
Flyselskabet slår fast i en pressemeddelelse, at den fortsat vil udbygge fra nuværende fire ruter til 12 ruter. Og at man er "opsat på at skabe vækst inden for job og turisme i Danmark".