Ryanair opgiver at have base i Billund Lufthavn. Det vil sige, at flyselskabet ikke længere vil have personale og et fly stationeret i Billund. Det oplyser velinformerede kilder til Avisen.dk.
Beslutningen betyder, at omkring 20 stewardesser og 10 piloter ikke længere skal bo i Billund og arbejde ud derfra. Alt i alt forsvinder der altså umiddelbart omkring 30 arbejdspladser fra den midtjyske by.
I selve lufthavnen kan der også forsvinde jobs med at håndtere Ryanairs fly og passagerer.
- Uden base i Billund kan det meget vel være, at Ryanair vælger at drosle ned for antallet af flyvninger. Sker det, vil det koste job i lufthavnen, siger Jacob Pedersen, som er luftfarts-analytiker i Sydbank.
På længere sigt kan Billund miste flere arbejdspladser.
- Det bliver nok først på den lange bane, vi kommer til at se den fulde effekt af at lukke basen i Billund. Og her skal man holde sig for øje, at flyselskaber gør det bedst der, hvor de har base. Hvilket så ikke er til Billunds fordel, siger Jacob Pedersen.
Ryanair er et trækplaster
Nedlæggelsen af basen er et meget stor minus for både byen og lufthavnen, vurderer Jacob Pedersen.
- Ryanair er et gigantisk trækplaster for Billund Lufthavn. Selskabet trækker passagerer til fra hele Jylland, som finder ud af at bruge lufthavnen og sikkert får en god oplevelse, så de har lyst til at komme igen, siger Jacob Pedersen.
Der har været spekulationer om, hvorvidt Billund Lufthavn vil kunne overleve at miste Ryanair som kunde. Men det kan lufthavnen godt, fastslår lufthavnens direktør Kjeld Zacho Jørgensen.
- Det vil have en økonomisk betydning, men det kan under ingen omstændigheder lukke lufthavnen, siger Kjeld Zacho Jørgensen til Berlingske Nyhedsbureau.
Omkring hver femte passager i Billund Lufthavn flyver ifølge direktøren med Ryanair.
Et åbent sår
Ledere fra fagbevægelsen hævder, at erfaringen er, at når Ryanair drosler ned i en lufthavn, så overtager andre flyselskaber ofte de nedlagte ruter. Hertil siger Jacob Pedersen:
- Nogle af Ryanairs attraktive ruter fra Billund til Malaga og andre destinationer syd på, vil andre flyselskaber sikkert gerne overtage. Men de vil have større omkostninger og derfor næppe kunne sælge lige så mange billetter og flyve med fyldte fly som Ryanair.
- Så jo, der kommer nok et plaster på såret, hvis Ryanair nedlægger ruter fra Billund, men plasteret vil langt fra dække hele såret.
Ryanair: Skøre fagforeninger
Ryanair vil ikke officielt bekræfte over for Avisen.dk, at man nu lukker basen i Billund.
Flyselskabet oplyser dog, at såfremt basen i Billund bruges som begrundelse for blokader mod Ryanairs flyvninger i Danmark, så vil basen blive lukket.
Ved at lukke sine baser i Billund og København mener Ryanair, at det kan forhindre fagbevægelsen i lovligt at lave blokader.
Ifølge Avisen.dk varsler fagbevægelsen meget snart blokader mod Ryanair i København, Billund og Tirstrup ved Aarhus. Herom skriver Ryanair til Avisen.dk:
- Den eneste effekt af de danske fagforeningers aktioner vil være, at man eksporterer højt betalte danske job til udlandet, hvilket bare viser, hvor tåbelige disse fagforeninger er.