”Det her er en god nyhed for lokomotivførere,” slår Claus Andreas Pedersen fast.
Han er instruktør og lokomotivfører hos DSB og peger på den bunke af mapper og papirer, han hver dag må bære med sig på job. Til efteråret kan han arkivere dem lodret.
”Dem slipper vi for at have i tasken.”
Der er tale om tre ringbind propfyldt informationer, som han hver dag bruger til at styre de tons tunge tog.
Dertil kommer en række sort-hvide kopier. De viser, at lokomotivførere, der ’fremfører tog mellem København og Århus’ skal være opmærksomme på sporarbejde og hastighedsnedsættelse 18 steder.
Hvis alt kører på skinner, vil et blik på en computerskærm fremover give ham præcis samme informationer – bare hurtigere.
Greenspeed
Med et klik tænder Claus Andreas Pedersen for simulatorprogrammet, han bruger til at undervise lokomotivførere i det nye styre system, der har fået navnet ’Greenspeed’.
Efter sommeren skal systemet ikke blot gøre livet lettere for lokomotivførere, men også sikre bedre komfort for passagererne og spare op mod ti procent på energiregnskabet.
Simulatoren viser et billede af Valby Station set fra førerhuset på et regionaltog.
Mens det virtuelle futtog forlader stationen mod Høje Taastrup, forklarer Claus Andreas Pedersen, hvorfor lokomotivfører kommer til at knuselske Greenspeed.
Stress
”Til tider kan det være noget nær umuligt at overholde køreplanen på grund af hastighedsnedsættelser. Og der er ikke noget en lokomotivfører hellere vil,” siger Claus Andreas Pedersen og fortsætter:
”Det stresser, hvis man først kommer bagud. Er man nødt til hele tiden at banke mod tophastigheden (180 kilometer i timen, red.) på grund af hastighedsnedsættelser andre steder, så kan det mærkes på stressniveauet,” siger Claus Andreas Pedersen.
Netop systemets positive indvirkning på stress-niveauet i førerhuset er noget, mange af lokomotivførerne ser frem til, forklarer han.
Færre rusketure
Samtidig giver det ondt i ryggen at køre hurtigt, fordi toget ryster mere, siger Claus Andreas Pedersen.
For at understrege sin pointe, vipper han fra side til side med den kontorstol, han sidder i. 'Sådan' er det ved de høje hastigheder, forklarer han. Og mange lokomotivførere mærker i lænden.
”Der er stor forskel på, om man kører 175 kilometer i timen eller kan holde hastigheden ned på 160. Hvis vi kan nedbringe hastigheden bare ti kilometer i timen vil det betyde meget for komforten,” siger han.
En enlig skeptiker
Første gang Claus Andreas Pedersen introducerer lokomotivførere til Greenspeed, er de ofte skeptiske. Men når de først har arbejdet med simulatoren, plejer de at tø op.
”Flere har sagt, at systemet kommer til at forbedre det mentale arbejdsmiljø, fordi man kan slappe bedre af i stressede situationer. For de nye er det helt sikkert, at det sikrer noget mentalt ro, når de er ude på strækningen,” siger Claus Andreas Pedersen.
Den eneste skeptiker af projektet, som Avisen.dk møder, står uden for bygningen, hvor lokomotivførerne oplæres i det nye system.
”Lad os nu lige se, hvordan det lander, inden vi kommer for godt i gang,” lyder fra den ældre lokomotivfører, inden han forsvinder op i undervisningslokalet.
Hans bemærkning kan ikke dæmpe Claus Andreas Pedersens optimisme.
”Det er klart, at særligt de ældre er skeptiske i starten. Men så snart de har været foran simulatoren et par gange, kan de fleste se, at det er en forbedring for dem,” siger Claus Andreas Pedersen.