En deaktiveret bremse og - sandsynligvis - glatte skinner var årsagen til, at et IC4-tog fyldt med passagerer var tæt på en fatal ulykke ved Marslev på Fyn.
Havarikommissionen har afsluttet første etape af undersøgelserne af en hændelse i november, hvor et IC4-tog fyldt med passagerer kørte over for rødt lys og var 374 meter fra at brage ind i et godstog, der holdt stille.
Kommissionen vurderer, at der muligvis kan have været glatte skinner på den kolde novemberdag.
Men sikkert er det imidlertid, at et af togets bremsesæt var udkoblet - og ifølge Havarikommissionen kan det skyldes en fejl i oversættelsen af et engelsksproget papir fra togenes leverandør, italienske AnsaldoBreda.
"Fejl i den danske udgave (oversættelse) af den engelske forholdsordre af fejlmeldetekst kan have medført at MG-bremsen ved hændelsen den 7. november 2011 var udkoblet," skriver kommissionen i rapporten.
Toget kørte de tilladte 180 km/t og ville under normale forhold have været i stand til at stoppe i tide.
Et andet problem, både for selve toget og for Havarikommissionens undersøgelse, er, at hjulene blokerede under opbremsningen. Det sker på trods af, at IC4-togene er udstyret med et såkaldt WSP-system, et hjulblokeringsystem svarende til bilernes ABS-bremser. Systemet fungerede altså ikke, som det skulle.
De blokerede hjul betyder, at togets sikkerhedssystem ikke var i stand til advare om, at det ikke bremsede så hurtigt, som det skulle.
Det fyldte passagertog burde normalt kunne gå fra 180 til 0 km/t på under 2.000 meter, men toget nåede at køre hele 2.800 meter, før det holdt stille.
Havarikommissionen skriver i rapporten, at den vil fortsætte med at undersøge hændelsen.
Alle IC4-tog holder parkeret, indtil undersøgelserne kan fastslå, om der er tale om en generel fejl på IC4-togene.