Når du tænker på en ejer af en Rolls-Royce, så tænker du sikkert en ældre stenrig mand eller dame, som i livets efterår har forkælet sig med det ypperste og mest luksuriøse, man kan købe på fire hjul.
Sådan var det nok engang, men slet ikke mere. For ifølge Rolls-Royce, så er gennemsnitsalderen på en køber kun 43 år. Det vil sige, at rigtig mange købere er både i 30'erne og sågar i 20'erne, når de erhverver sig dette ypperste statussymbol på vejen.
En af dem er 30-årige Maxie Kaan-Lilly, som er ejendomsmægler i det sydlige Florida. Hun siger til CNN, at hendes åbne Rolls-Royce Dawn er hendes eneste bil, og hun kunne ikke forestille sig noget andet køretøj.
- Det er i den grad også et arbejdsredskab, for mine kunder bliver imponerede, når jeg henter dem i lufthavnen og kører dem ud og viser dem de huse, som de overvejer at købe. Rolls-Royce er det ultimative statussymbol på vejen, så der var slet ingen tvivl hos mig, da jeg først havde taget beslutningen, siger hun.
Rekordår
Også mange nyrige kinesiske, russiske og indiske yngre mennesker sværger til Rolls-Royce, så ordebogen er hele tiden fuld for det BMW-ejede bilmærke. Sidste år solgte de 5.600 biler globalt, som er rekord for mærket. Og nej, i sammenligning med en VW eller Toyota er det ikke ret mange, men når hver og en er håndbygget og koster mange millioner, så beløber det sig alligevel til en del penge.
Herhjemme ser man sjældent en ny Rolls-Royce. Ikke engang i kongehuset, som altid har foretrukket Bentley i stedet. Priserne for en Rolls-Royce svinger alt efter model og udstyr, men som tommelfingerregel, så har du ikke råd, hvis du spørger. Og skulle du spørge fra nogen, så ligger startprisen fra omkring 6 mio. kroner inkl. afgift.
I USA er det mere spiseligt, for Maxies hvide Dawn eksempelvis koster $350.000 (2.3 mio. kr.).