Flertallet af danskerne har et klart budskab til flyselskabet Ryanair: Tag nu og indgå en aftale med fagbevægelsen, så jeres ansatte får anstændig løn og rimelige vilkår at arbejde under.
Det kan man læse ud af en ny måling foretaget af Epinion for LO-fagbevægelsen. Heri siger seks ud af ti danskere, at det for dem er vigtigt, at ansatte ombord på fly og i lufthavnen har en overenskomst med fagbevægelsen.
Flertallets ønske om overenskomster går stik imod politikken hos Ryanair. Selskabet har ingen overenskomster. Og det har heller ikke planer om at tegne nogen.
Det på trods af, at Ryanair nu satser stort på at få de overenskomst-glade danskere til at købe masser af billige flybilletter.
'Der er en grænse'
Danskernes klare holdning vækker glæde i LO-fagbevægelsen hos næstformand Lizette Risgaard.
- Det her viser, at danskerne er blevet bevidste om vigtigheden af ordnede forhold og har en holdning i debatten om social dumping, siger Lizette Risgaard og fortsætter:
- Godt nok vil danskerne gerne ud og flyve så billigt som muligt, men de har også en nedre grænse for, hvad flyselskaber som Ryanair kan byde ansatte.
Moralen i pengepungen
Mange danskere bryder sig ikke om at høre, at stewardesser i Ryanair i nogle tilfælde må arbejde for en løn på under 10.000 kroner om måneden, og ingenting får, hvis de bliver syge. Men det vil næppe få folk til at lade være med at købe Ryanairs billige billetter, vurderer Flemming Ibsen, som er forsker i arbejdsmarkedet og professor emeritus ved Aalborg Universitet.
- Danskerne vil sikkert synes, at det er ærgerligt, at nogle stewardesser og piloter får lave lønninger. Men det vil ikke forhindre dem i at vælge Ryanair med de billige priser, siger Flemming Ibsen.
I målingen siger et mindretal på tre ud af ti danskere, at det ikke er vigtigt for dem, at flyselskaber har overenskomster.
Flysikkerhed i højsædet
Lizette Risgaard fra LO mener dog ikke kun man bør tænke på priserne, når man vælger flyselskab.
- Når noget er for godt til at være sandt, så tjek lige om det er sandt. Altså når man kan flyve fra København til London for 129 kroner, kan man sige sig selv, at der er nogle, som betaler prisen. Og det de ansatte i Ryanair, siger Lizette Risgaard.
Hun opfordrer også danskerne til at være opmærksomme på sikkerheden.
- Piloterne i Ryanair får ingen løn under sygdom. Det vil sige, at de kan føle sig fristet til at flyve, selv om de er sløje. Og hvor godt er det lige for sikkerheden med en halvsyg pilot i cockpittet? spørger Lizette Risgaard.
Netop sikkerheden i flyene betyder meget for danskerne - meget mere end overenskomster. Det vurderer forsker Flemming Ibsen.
- Jeg tror, at danskerne kun for alvor vil vælge Ryanair fra, hvis der kommer nogle barske historier frem om dårlig sikkerhed. Så vil de vælge andre selskaber trods billige priser, siger Flemming Ibsen.
Fortæl dog den historie
Man kan godt tillægge det vægt, at danskerne i målingen ønsker overenskomster i flybranchen. For moralen sidder bestemt ikke kun i pengepungen.
Det vurderer Kresten Schultz Jørgensen. Han er erfaren ekspert i kommunikation og ejer af konsulenthuset LEAD.
- Det har længe undret mig, at flyselskaber som SAS og fagbevægelsen ikke spiller meget mere på, at der er overenskomster. Danskerne elsker ikke altid fagforeningerne, men de har stor forståelse for ønsker om ordnede forhold, siger Kresten Schultz Jørgensen.
Han vurderer, at SAS og fagbevægelsen vil komme langt i forhold til at vinde danskerne gunst, hvis man gør mere opmærksom på "kvaliteten af arbejdsstyrken".
- Mange danskere er optaget af social dumping og kan se, hvordan man i transportbranchen udskifter danskere med lavt betalte østeuropæere. Det giver god mulighed for, at både flyselskaber og fagbevægelse kan brande sig på ordnede forhold for medarbejderne.
- Indtil videre er det kun de billige billetter, der er blevet italesat. De ordnede forhold er underkommunikeret, siger Kresten Schultz Jørgensen.
Et udsnit af danskerne er blevet spurgt om følgende:
"Er det generelt vigtigt for dig, at de ansatte ombord på fly og i lufthavnen har en overenskomst, som omhandler deres løn- og arbejdsvilkår?"
- Ja, siger 60 procent.
- Nej, siger 30 procent.
- Ved ikke, siger 10 procent.
Kilde: Måling foretaget af Epinion for LO-fagbevægelsen. I undersøgelsen medvirker 1.217 respondenter, som udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen. Målingen er foretaget i perioden 16.-25. december, 2014. Altså før blæsten om Ryanair begyndte.