Fagbevægelsen melder klar til krig mod flyselskabet Ryanair, som er kendt for lusede lønninger og vilkår for ansatte. Men folkene med de røde faner kan godt indstille sig på en lang og svær krig.
Det vurderer Flemming Ibsen, som er erfaren forsker i arbejdsmarkedet og professor emeritus ved Aalborg Universitet.
-Det bliver meget vanskeligt for fagbevægelsen at få en overenskomst med Ryanair. Det vil nemlig betyde, at flyselskabet skal bryde med hele sin model for at drive forretning, siger Flemming Ibsen.
Han forklarer, at Ryanair bygger netop hele forretningen på, at man ikke har overenskomster med krav til løn og vilkår. På den måde har selskabet langt lavere udgifter end konkurrenterne til personale. Det er en afgørende faktor i den skarpe konkurrence om at få solgt flybilletter.
- Ryanair skal jo give stort set det samme som andre selskaber for eksempelvis brændstof og catering (mad og drikke til passagerne, red.). Så løn og vilkår er det, man for alvor kan konkurrere på.
Bange for eksemplets magt
Ryanair har i dag ingen overenskomster med fagbevægelsen. Hvis selskabet giver efter for pres i København, kan det give fagbevægelsen blod på tanden andre steder i EU.
- Hvis der bliver tegnet en overenskomst for stewardesser og piloter, der flyver ud fra København, kan det nemt brede sig til andre lufthavne i EU. Det vil Ryanair meget nødigt, siger Flemming Ibsen.
Test af solidaritet
Ryanair kommer til at sætte sammenholdet i fagbevægelsen på en prøve. Situationen bliver nemlig den fra opstarten i Københavns Lufthavn om en måned, at arbejderne i lufthavnen vil være dækket af en overenskomst, mens stewardesser og piloter efter alt at dømme ikke vil være det.
Ryanair har indgået en aftale med selskabet Aviator, som skal tage sig af Ryanairs kunder og deres bagage. Og Aviator har tegnet overenskomst.
- Det her bliver en test af, om solidariteten mellem fagforeningerne holder. Altså om folkene på jorden organiseret i 3F, HK og Dansk Metal vil stå last og brast med Flyvebranchens Personale Union, siger Flemming Ibsen.
Det bliver også en test af, om fagbevægelsen har mod på en eventuel lang konflikt.
- Fagbevægelsen kan komme til at vise, om man er stålsat nok til i København at tage kampen på vegne af fagbevægelsen i hele EU, siger Flemming Ibsen, og fortsætter:
- Hvis ikke fagbevægelsen vinder i København, så kan fagbevægelsen ikke vinde nogen steder i EU.
Stor opbakning
Flemming Ibsen vurderer, at fagbevægelsen i Danmark vil kunne regne med opbakning fra fagforbund i hele EU. Og der kommer også hjælp fra en måske lidt uventet kant.
- Andre flyselskaber - altså arbejdsgivere - vil sikkert gerne stå den danske fagbevægelse bi. For selskaberne med overenskomster er meget trætte af at konkurrere på ulige vilkår med Ryanair, siger Flemming Ibsen.
Han har indtryk af, at Ryanair ikke kender sin danske modstander.
- Jeg tror ikke, at Ryanair er klar over, hvad de er oppe imod. En af deres direktører joker med, at den danske model vist nok må være Helena Christensen. Den kække bemærkning tror jeg dækker over, at Ryanair ikke ved noget om muligheden for sympatikonflikter i Danmark, siger Flemming Ibsen.
Det kan gå begge veje
Mens Flemming Ibsen spår fagbevægelsen en meget vanskelig kamp mod Ryanair, er en anden erfaren forsker mere forsigtig. Professor emeritus ved Københavns Universitet Jesper Due siger:
- Fagbevægelsen har midlerne til at gå i aktion, men om den kommer i mål over for Ryanair, er meget svært at spå om. Det kommer blandt andet an på, hvor effektiv fagbevægelsen kan være.