En konflikt lurer i luften. Det irske lavprisselskab Ryanairs storsatsning på København har fået fagbevægelsen til at true med ravage i form af en sympatikonflikt. Ryanair nægter nemlig at tegne en overenskomst for stewardesser og piloter, der flyver ud fra København.
Men selskabet, der betaler sine ansatte stewardesser ned til 7.500 kroner om måneden, verfer fagbevægelsen af som var den et irriterende insekt. Vi “samarbejder direkte med medarbejderne, og ikke med fagforeninger,” som flyselskabets kommercielle direktør David O’ Brien har sagt.
Det er også lige præcis det, selskabet bør gøre, mener Liberal Alliances arbejdsmarkedsordfører Joachim B. Olsen. For vi kan da være fløjtende ligeglade med, hvilken løn folk vil arbejde for.
-Det personale, der er hos Ryanair, har jo selv sagt ja til at arbejde til den løn. Hvad kommer det så os andre ved? Jeg synes, det er underligt, at man blander sig i andre menneskers løn- og arbejdsforhold.
Dansk model på dødskurs
Men fagbevægelsen synes, den er nødt til at blande sig. Eftergivenhed vil give ødelæggende sprækker i den danske model og smadre danskernes løn- og arbejdsvilkår, mener fagbevægelsen. Derfor rasler den nu højt med sympatikonflikt-sablen som, hvis den tages i brug, kan betyde, at Ryanair hverken kan fylde brændstof på, checke passagererne ind eller få bagagen i lasten.
Men der er ingen grund til at hidse sig sådan op, mener den liberale frontkæmper.
For konkurrence er som udgangspunkt altid godt og den hårde af slagsen på flytrafikken vil i sidste ende gavne os, mener Joachim B. Olsen.
- Ryanair kan tilbyde billige billetter til forbrugerne, fordi de har lavet de lønaftaler med deres ansatte. De billige billetter kommer danskerne og da især de lavtlønnede danskere til gavn. Det betyder, at de får flere penge mellem hænderne og derfor sætter gang i forbruget. Det vil igen skabe arbejdspladser herhjemme, siger Joachim B. Olsen.
Men ønsker vi et samfund, hvor danskerne er ansat på ekstremt lave lønninger. Vil det ikke være en glidebane mod i sidste ende dårligere levevilkår?
- Det er noget sludder. De ansatte i Ryanair har aftalt løn- og arbejdsforhold med deres medarbejdere. Hvis andre tilbyder bedre forhold, kan folk bare gå derhen. Så bliver der konkurrence om at få de bedste medarbejdere.
Folk i Herning blev rigere
Sund konkurrence vil i sidste ende sikre, at danskerne får gode job, selvom man lader selskaber som Ryanair operere på irske vilkår i Danmark, mener Joachim B. Olsen. Han sammenligner med tekstilindustrien i Herning, der rykkede produktionen ud af landet. Det endte med at blive et gode for folk i Herning, pointerer han.
- Folk er jo ikke arbejdsløse i Herning i dag. De er rigere, for de fandt noget andet og bedre at lave, siger han og fortsætter:
- Jeg er klar over, at omstillingen er svær, men vi beskytter ikke almenvellet ved at opretholde den form for protektionisme. Folk må strejke, så meget de har lyst, men jeg synes, det er usympatisk. Lønkonkurrence er grundlæggende sundt og for danskerne som helhed er det aldrig godt at skærme af for konkurrence.