Folkeskolen er ikke populær, og specielt ikke blandt eleverne selv.
Foreningen Danske Skoleelever har lavet en rundspørge, hvor halvdelen af de adspurgte skoleelever svarer, at de er skoletrætte, skriver Politiken.
Og det kommer bag på elevernes formand, Troels Boldt Rømer:
"Vi havde forestillet os, at der var langt færre elever, der ville karakterisere sig selv som skoletrætte. Vi troede ikke, problemet var så stort, så der er nogle alarmklokker, der ringer hos os nu," siger han til Politiken.
Han kommer med nogle bud på, hvorfor eleverne mister gejsten, og hvad der skal gøres for at få eleverne på rette køl igen.
"Alle elever har samme skema, og du får samme medicin, uanset om du er god eller dårlig til dansk eller matematik. Vores forslag er, at man i de ældste klasser skal have større frihed til at sammensætte sit eget skoleskema, så man kan tage valgfag, alt efter hvad man vil og er dygtig til, sådan som Skolens Rejsehold også har anbefalet. Samtidig har vi en evalueringskultur, hvor du enten bliver stemplet som god eller dårlig. Dét er ikke særlig motiverende," siger han.
Forsker i specialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund, er dog ikke så bange for de unges udtalelser, for han tvivler på, om eleverne virkelig er så dødtrætte, som de giver udtryk for.
"Jeg tror og håber umiddelbart, at det er noget, der gælder alle forløb - uanset om man går i skole, er soldat eller går på universitet," siger han og fortsætter:
"På det tidspunkt hvor man nærmer sig afslutningen, begynder man at tænke, ah, det bliver godt at få det her overstået. - Det er nok en psykologisk mekanisme; jeg husker i hvert fald det samme fra min skoletid", siger Niels Egelund til Politiken.
Og han har klokkeklar opfordring til de trætte elever:
Nyd ferien; der er, for de flestes vedkommende, 30 skønne skolefri dage tilbage.