Vikings-skuespiller Alex Høgh Andersen, About Vintage-makkerparret Thomas Andersen og Sebastian Skov, samt tidligere NN07-profil Andreas Herring er gået sammen om at skabe et nyt, dansk urmærke under navnet Oliver Green.
Det nystiftede urbrand er skabt ud fra en vision om at tilbyde ure i topkvalitet – uden at skulle gå på kompromis med design eller kvalitet. Urene koster omkring halvdelen af, hvad tilsvarende ure i samme kvalitet koster, da Oliver Green har sparet mellemmanden væk og udelukkende vil blive forhandlet online.
- Idéen til Oliver Green opstod ud fra den klassiske ’det må vi kunne gøre bedre-følelse’. Der manglede et ur, der satte barren højere for design og kvalitet end konkurrenterne på markedet i samme prisleje. Vi vil bevise, at du kan få et vanvittigt lækkert ur i topkvalitet til en skarp pris, lyder det fra Andreas Herring, der er Creative Director hos Oliver Green. Han fortsætter:
- Urene er produceret af 316L surgical precision steel. Det er stål i absolut topklasse, og urværket er fra japanske Miyota, der er anerkendt for at levere driftsikre værker af høj kvalitet. Samtidig kommer urene med ridsefrit safirglas - samlet set en pakke der plejer at koste det dobbelte.
Thomas Andersen, der også er medstifter af urmærket About Vintage, ser store muligheder i at operere i et billigere segment af markedet og introducere et nyt brand med fokus på design, udvikling og kvalitet.
Den nye Oliver Green-kollektion er designet og udviklet i København og består af tre ure til mænd og kvinder. Et dykkerur (40 og 36 mm), et chronograph-ur (41 og 36 mm) og et dress-ur (39 og 32 mm). Ifølge Andreas Herring er designet klassisk, skandinavisk og minimalistisk - henvendt til en aktiv forbruger, der sætter pris på et skarpt ur, som kan holde til alt hvad den virkelige hverdag kan udsætte det for.
Alex Høgh, medstifter af Oliver Green, har høje ambitioner med Oliver Green:
- Jeg har altid haft en stor interesse for ure og godt design, så da muligheden for at blive en del af Oliver Green bød sig, tøvede jeg ikke et sekund. Det er ikke bare et hobbyprojekt for os - vi har tårnhøje ambitioner, og vi glæder os til at vise jer alle de ting, vi har arbejdet så længe på.
Oliver Green er stiftet med et globalt mindset og vil foruden Danmark gå efter markeder som Japan, Sydkorea, USA, Taiwan og Frankrig.
Partnerskab med WWF
Oliver Green har tænkt bæredygtighed ind fra dag ét ved at indgå et partnerskab med WWF (Verdensnaturfonden). Partnerskabet består i, at Oliver Green økonomisk støtter WWF’s arbejde.
Oliver Green forsøger desuden at begrænse brugen af overflødige materialer, der belaster miljøet. Eksempelvis kommer urene kun i forsendelseskasser; yder- og inderkasserne, som de fleste ure på markedet sædvanligvis bruger, er fjernet her.
- Vi er meget bevidste om, at produktionen af ure udgør en klimabelastning, og derfor har det været vigtigt for os at tage ansvar og arbejde aktivt for at reducere den miljømæssige belastning i vores egen produktion. Vi begrænser derfor brugen af materialer, støtter op om WWF-projekter og generelt producerer ure, som er langtidsholdbare og kan gå i arv i flere generationer.
De nye ure kan forudbestilles fra den 31. oktober 2021, men du kan allerede nu se meget mere på
olivergreen.com