Mens borgere og frivillige organisationer har travlt med at uddele mad, drikke, tøj og billift, så holder de store danske virksomheder igen med den direkte hjælp til de mange syriske flygtninge, der netop nu strømmer til Danmark.
Det viser en rundringning, som Avisen.dk har foretaget til seks af de største virksomheder herhjemme.
- Vi ser ikke, at der er en særlig opgave for os der. Vi har heller ikke fået nogen henvendelser, lyder det fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der er Danmarks største detailhandelsvirksomhed med kæder som Kvickly og Super Brugsen.
Professor i virksomhedskultur fra CBS mener, at det er politikernes opgave at råbe virksomhederne op.
- De burde række ud til virksomhederne, siger Majken Schultz fra CBS.
Bidrager løbende
Hos tøjvirksomheden Bestseller, der står bag mærker som Vero Moda og Jack & Jones, er der heller ikke planer om at yde direkte hjælp til de syriske flygtninge. Men de påpeger, at de løbende bidrager til hjælpeorganisationer og -indsatser, der blandt andet hjælper flygtninge.
Det samme gør virksomhederne Dansk Supermarked, ISS, Novo Nordisk og Mærsk Group, som Avisen.dk har været i kontakt med.
Alle seks virksomheder har på deres hjemmesider nedskrevne politikker om bæredygtighed og samfundsansvar. Men ingen har nogen konkret politik om syrere på flugt, der sultne og trætte søger tilflugt i blandt andet Danmark. Og der er ingen planer om, at de vil yde direkte hjælp.
Moralsk medansvarlige
Ifølge lektor Kristian Høyer Toft fra Aalborg Universitet, der har forsket i virksomheders samfundsansvar, giver det dog god mening, at de store virksomheder herhjemme direkte går ind og hjælper flygtningene.
- Virksomheder er også en del af samfundet og derfor moralsk medansvarlige i det omfang de kan bidrage til at hjælpe flygtninge, siger Kristian Høyer Toft.
Han tilføjer, at mange virksomheder måske tøver med at hjælpe, da de mener, det i første omgang er et problem, staten burde løse.
- Men flygtninge kan også være et samfundsansvar for virksomheder, fastslår lektor Kristian Høyer Toft.
Regeringen gør intet
Professor Majken Schultz fra CBS, der blandt andet har forsket i virksomhedskultur- og identitet, mener, at det er politikernes ansvar at opfordre virksomheder til at hjælpe.
- Det er en ret ny og ukendt situation, vi sidder i. Derfor kan det være svært for virksomhederne at vide, hvordan de kan hjælpe, så det giver mening, siger Majken Schultz.
Hun peger også på, at virksomhedernes tøven, kan være tegn på, at de ikke vil blande sig i den politiske debat. Men ikke desto mindre ligger ansvaret hos politikerne, mener hun.
- Regeringen gør jo intet for at sætte en generel retning. De burde række ud til virksomhederne. Det er jo håbløst, at man ikke har nogle politiske myndigheder, der kan sætte nogle retninger for, hvad virksomhederne kan gøre, lyder opfordringen fra Majken Schultz.
Hun mener dog, at de store virksomheder på et tidspunkt må vise et samfundsansvar:
- Det bliver hyklerisk på langt sigt, hvis virksomhederne ikke gør noget.
Avisen.dk har kontaktet seks af landets største virksomheder og spurgt, om de yder direkte hjælp til de flygtninge og migranter, der i disse dage strømmer ind i landet.
Ingen af dem yder direkte hjælp. De fleste kunne dog fortælle, at de indirekte hjælper flygtninge via pengedonationer til hjælpe- og nødhjælpsorganisationer.
De seks store virksomheder
Mærsk Group: Yder ikke direkte hjælp til de syriske flygtninge i Danmark, men har fra 2014-15 samlet 3996 bådflygtninge op i deres containerskibe, og donerer løbende penge til velgørenhedsorganisationer.
ISS: Yder ikke direkte hjælp til den aktuelle situation. Men påpeger, at de gør det indirekte, da de har et strategisk samarbejde med Dansk Røde Kors.
Novo Nordisk: Har ikke truffet beslutning om støtte i forbindelsen med den aktuelle situation. Har tidligere støttet forskellige hjælpeprojekter, der blandt andet har været rettet mod flygtningelejre i Syrien.
Dansk Supermarked: Yder ikke direkte hjælp til den aktuelle situation. Forklarer, at for at kunne sikre størst virkning har de valgt at koncentrere indsatsen sammen med faste nødhjælpspartnere indtil videre.
Bestseller: Yder ikke direkte hjælp til den aktuelle situation, men melder ud, at de løbende yder støtte til udsatte befolkningsgrupper verden over, herunder også flygtninge.
Coop: Yder ingen direkte hjælp til den aktuelle situation og har heller ikke planer om det.