Mens borgere og frivillige organisationer har travlt med at uddele mad, drikke, tøj og billift, så holder de store danske virksomheder igen med den direkte hjælp til de mange syriske flygtninge, der netop nu strømmer til Danmark.
Det viser en rundringning, som Avisen.dk har foretaget til detailkæden Coop, tøjvirksomheden Bestseller, Dansk Supermarked, rengøringskæden ISS, medicinalgiganten Novo Nordisk og Mærsk Group.
- Vi ser ikke, at der er en særlig opgave for os der. Vi har heller ikke fået nogen henvendelser, lyder det fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der er Danmarks største detailhandelsvirksomhed med kæder som Kvickly og Super Brugsen.
I følge lektor Kristian Høyer Toft fra Aalborg Universitet, der har forsket i virksomheders samfundsansvar, giver det dog god mening, at de store virksomheder herhjemme direkte går ind og hjælper flygtningene.
- Virksomheder er også en del af samfundet og derfor moralsk medansvarlige i det omfang de kan bidrage til at hjælpe flygtninge, siger Kristian Høyer Toft.
Omvendt mener forretningsmanden og meningsdanneren Asger Aamund, at "virksomheder skal lade være med at optræde som politisk prostituerede og forsøge at score nogle billige point ved at begynde at komme med gaver til flygtninge".
- Danske virksomheder skal slet ikke blande sig i flygtningespørgsmålet. Virksomhederne skal holde sig væk, for de skal have frihed til at lave forretninger. Det eneste virksomheder, er sat i verden for, det er at producere kvalitetsvarer til en konkurrencedygtig pris, siger Asger Aamund.
Hvad mener du?