Skoleledere og lærere har en stor fælles udfordring i at få undervisningen til at fungere til gavn for eleverne, når skolerne på mandag genoptager en normal hverdag efter den fire uger lange lockout.
Det mener Danmarks Lærerforenings formand, Anders Bondo Christensen, og fastslår samtidig, at den udfordring bør være i fokus frem for skoleledernes overvejelser om at melde sig ud af lærerforeningen.
- Med det pres, som ligger på skolen nu, er det en stor udfordring at få eleverne lært så meget som muligt ved at sikre engagerede lærere. Den udfordring skal løses i fællesskab mellem ledere og lærere, siger Anders Bondo Christensen til Ritzau og tilføjer:
- Jeg tror, det er det, der skal fokuseres på nu. Frem for sådan nogle strukturelle ændringer.
Som lærerformand repræsenterer Bondo både lærerne og Skolelederforeningen, der i dag er en del af Danmarks Lærerforening.
Skolelederforeningens formand, Anders Balle, har lørdag luftet tanken om at få ændret medlemskabet, som han mener har været et dilemma under konflikten, fordi skolelederne har stået på arbejdsgiversiden.
Men Anders Bondo Christensen frygter, at det kan lede til øget polarisering mellem ledere og lærere og opfordrer i stedet lederne til at "slå lidt kold vand i blodet":
- Ro på, er mit råd. Lad os i stedet komme ind til kernen af, hvad der er vores fælles opgave ude i skolen. Det er i fællesskab at sikre, at vores lærere er engagerede, så vores børn kan lære så meget som muligt.
Han afviser i øvrigt, at skoleledernes medlemskab af Danmarks Lærerforening har været et problem under konflikten
- Det har det overhovedet ikke været. Anders Balle har ofte gentaget under konflikten, at de ikke har valgt side.
/ritzau/