Stigen er sat op, og håndværkeren går i gang med at skifte tagsten. Men pludselig skrider stigen, og ulykken sker.
Det er langt fra alle ulykker på de danske arbejdspladser, som bliver registreret.
Faktisk glemmer firmaerne at anmelde op i mod 75 procent af alle ulykker, viser en undersøgelse fra LO. Og kun ca. hver anden af de alvorlige ulykker bliver registret.
Og det skal der gøres noget alvorligt ved, mener LO's næstformand.
- Rapporten viser, at vi bliver nødt til at hanke op i både skadestuerne, arbejdsgiverne og Arbejdstilsynet, så folk, der kommer til skade, sikres retten til at føre deres sag. Det er helt uacceptabelt, at selv folk med alvorlige skader ikke bliver registreret, siger næstformand Lizette Risgaard.
Kvinder er lidt bedre til at anmelde ulykker end mænd - mens unge langt sjældnere anmelder arbejdsulykker end voksne. Undersøgelsen viser, at der er dobbelt så stor sandsynlighed for, at en 45-årig anmelder en arbejdsulykke i forhold til en 16-20-årig.
- LO foreslår, at både skadestuer og praktiserende læger lovpligtes til at indberette arbejdsulykker til Arbejdstilsynet. Selv om skadestuerne og lægerne ikke kan forudse, hvor lang tid den tilskadekomne vil være sygemeldt fra sit arbejde, vil det give et langt mere retvisende billede af antallet af ulykker end i dag, hvor der er store huller i Arbejdstilsynets registrering, siger Lizette Risgaard.
Ulykkerne forekommer især i virksomheder, der beskæftiger sig med fx affaldshåndtering samt i landbruget, restaurationsbranchen og bygge- og anlæg. Det er samtidig de brancher, der har størst problemer med at få anmeldt ulykkerne.
Ifølge undersøgelsen blev 5.641 danskere udsat for en alvorlig arbejdsulykke i 2010, men næsten halvdelen af sagerne blev aldrig anmeldt til Arbejdstilsynet.