Landets butiksansatte var ikke i nærheden af at sikre reallønnen i den overenskomst, som kom på plads sent torsdag aften.
150.000 ansatte i Bilka, Fona, Føtex og andre butikskæder, fik 1,35 kroner til miminallønnen i år og til næste år, hvor stigningen skulle have været oppe i nærheden af fire kroner for at følge med prisudviklingen.
Men arbejdsgiverne stod stejlt på at sikre sig økonomisk mod nedgangstiderne i butikkerne.
"Det har været afgørende for os, at den økonomiske udvikling skulle være forslag, så vi kunne styrke konkurrenceevnen og dermed bevare arbejdspladser i detailhandlen. Det har været helt afgørende," siger chefforhandler Laurits Rønn fra Dansk Erhverv Arbejdsgiver til Newspaq.
HK Handels formand hæfter sig ved, at de butiksansatte i stedet har fået forbedringer på uddannelses-området og mulighed for, at arbejdsgiverne kan give de ansatte mere i pension.
"Vi har heller ikke accepteret, at medlemmerne skal bruge deres egen pensionsopsparing på seniorordningen. Derudover er jeg tilfreds med den ekstra lønstigning på anciennitetstillæggene. Og noget der er meget vigtigt for os, er at vi bevarer vores bestemmelser om arbejdstid, så overenskomsten er rustet til ophævelsen af Lukkeloven," siger Jørgen Hoppe for HK Handel.