Der er nye toner i oppositionen, som er nået til enighed om at ville afskaffe starthjælpen, 300-timers reglen og loftet over kontanthjælpen.
Partierne - Radikale, SF, Socialdemokraterne og Enhedslisten - vil med forslaget bekæmpe fattigdommen i Danmark mere effektivt, lyder det fra SF's socialordfører, Özlem Sara Cekic.
"2.500 mennesker bliver sat på gaden om året, og vi har stadig 59.000 fattige børn her i landet. Det vil vi gøre noget ved med det her forslag," siger Özlem Sara Cekic til Newspaq.
Men forslaget bliver ikke til noget uden støtte fra enten Dansk Folkeparti (DF) eller regeringen, og DF ser ingen grund til støtte forslaget.
"De tre regler gør, at især indvandrere tvinges til at gøre en indsats på arbejdsmarkedet, for vi ser jo, hvordan kvinderne eksempelvis bliver holdt derhjemme på gammeldages manér. Og det hjælper de regler til at ændre på," siger udlændinge- og integrationsordfører Peter Skaarup (DF) til Newspaq.
Han kalder det noget "vrøvl", når Özlem Sara Cekic påpeger, at regeringen og DF igennem syv år ved magten ikke har gjort noget for at bekæmpe fattigdommen i Danmark.
"Hvis man kigger på eksempelvis de ældre - som jo for manges vedkommende er fattige - så har vi sikret dem en højere ældrecheck," siger Peter Skaarup.
De fire partier vil nu fremsætte et beslutningsforslag i Folketinget, der skal bane vejen for en afskaffelse af de omdiskuterede ydelser.
"Det her er ikke et oplæg til forhandling - de ydelser skal væk," lyder det fra Özlem Sara Cekic, der samtidig fortæller, at partierne hurtigt blev enige.
"Vi nåede faktisk rigtig nemt til enighed, der var ingen store knaster. Vi vil altså gerne stå sammen."
Hvis det står til de oppositionen, skal den laveste ydelse fra det offentlige fremover være kontanthjælpen - ca. 8.000 kr. før skat.