Danskerne siger i stor stil nej tak til de voksende bjerge af kulørte reklametryksager, der bliver presset ned i postkasser og brevsprækker.
Mere end 702.000 private husstande har nu tilmeldt sig en af de to "reklamer - nej tak"-ordninger, skriver Politiken.
Avisen har tallene fra en helt ny opgørelse fra Post Danmark, der administrerer ordningen og registrerer tilmeldingerne.
Til sammenligning havde 636.000 private adresser tilmeldt sig ved udgangen af 2011, og dermed har nej tak-ordningen fået næsten 70.000 nye tilmeldinger på godt og vel et halvt år.
Med virkning fra 1. marts har også private virksomheder, institutioner, foreninger og offentlige myndigheder fået mulighed for at afvise reklamerne på deres adresser.
Og det tilbud har godt 2600 af dem indtil videre taget imod.
- Det har længe været et ønske hos virksomheder og foreninger at komme med i denne ordning, og det lykkedes at få det forhandlet på plads sidste år, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.
- Derfor er det min forventning, at der kommer mange flere til, tilføjer han.
Post Danmark peger på, at det er er blevet nemmere at sige nej til reklamer, fordi man kan gøre det direkte på postfirmaets hjemmeside.
- Det har måske betydet, at flere er blevet opmærksomme på ordningerne, siger Eva Malene Hartmann, chef for privatkunder i Post Danmark, til Politiken.
/ritzau/