Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Kampen om kunderne i detailhandelen øges dag for dag. For at styrke sin position og ruste sig til fremtiden har 220 sko-butikker i Danmark og Norge nu valgt et fælles økonomisystem, der skal kunne vokse med butikkerne og kædens centrale indkøbsfunktion.
Som detailhandelskæde er Shoe-d-vision i et stærkt konkurrencepræget marked med stigende nethandel fra store udenlandske aktører som Zalando.
- Det er vores ambition at tage kampen op og styrke vores position på markedet. Vi investerer derfor massivt i butikkerne og med forretningsunderstøttende tiltag, herunder vores vitale IT-systemer, understreger IT-chef Asger Simonsen fra Shoe-d-vision og uddyber:
- Vores nuværende økonomisystem kører på en ældre platform og taler f.eks. ikke sammen med vores kasseløsninger ude i butikkerne. Med den nordiske Visma Business-løsning får vi et fælles og skalérbart økonomisystem, der kan integreres med vores øvrige IT-systemer og kasseløsninger i butikkerne. Samtidig er det gearet til den fremtid, som vi allerede nu er ved at forberede os på, forklarer IT-chef Asger Simonsen fra Shoe-d-vision, der er central indkøbs- og markedsføringsorganisation for skokæderne Skoringen, zjoos samt en række ECCO-shops i Danmark og Norge.
Benchmarke ud fra fælles data
Det nye økonomisystem er sidste del af en full carpet-løsning inden for Shoe-d-visions IT-systemer, hvoraf flere er egenudviklede. For Shoe-d-vision og de 220 medlemsbutikker handler det i høj grad også om, at kæden med det nye økonomisystem nu bl.a. får mulighed for at udnytte synergier og benchmarke på tværs af butikker og organisation ud fra et fælles fundament.
- Med et fælles økonomi-system opnår vi en række fordele ved eksempelvis bedre at kunne benchmarke nøgletal op mod konkurrenter og levere endnu bedre ledelsesinformation til ejerne. Vi ønsker med den nye løsning at styrke samarbejdet, øge markedsandele og skabe værdi for butikkerne, så de kan koncentrere sig om at levere kvalitetsprodukter og god service til slutbrugerne, fastslår Asger Simonsen.
Bistand fra konsulenthus
Det uafhængige konsulenthus inden for rådgivning om ERP-løsninger, Herbert Nathan & Co, har assisteret Shoe-d-vision med at udarbejde kravspecifikation og efterfølgende faciliteret processen med at finde det rigtige økonomisystem og den rigtige leverandør.
Efter en skarp udvælgelsesproces faldt valget på Visma, der er Nordens største leverandør af software- og ERP-løsninger. Med valget af koncernens ERP-flagskib Visma Business, der bliver mere og mere udbredt i Norden, har Shoe-d-vision fået en standardløsning med stor fleksibilitet, skalerbarhed og ikke mindst integrationsvenlighed.
Aftalen om det nye økonomisystem er indgået med Vismas nordiske partner Amesto Solutions, der var den eneste af de tre tilbudsgivere, som opfyldte alle udbudskriterier i den proces, der blev startet i foråret 2015.
- Aftalen med Shoe-d-vision viser, at det ikke kun er funktionerne i selve IT-løsningen, der er vigtig, men også system-integratorens evne til at sætte sig i kundens sted og forsyningssikkerheden hos leverandøren, siger Christina Blicher Goth, der er partner account manager hos Visma Software.
Tidsplanen er, at Shoe-d-visions hovedkontor tager systemet i brug i april 2017. Herefter kommer de første butikker på systemet fra tredje kvartal næste år. Den sidste af de 220 butikker i Damark og Norge forventes at være koblet på løsningen inden udgangen af 2018.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.