Mange danske virksomheder fastsætter prisen på virksomhedernes produkter ud fra produktions- og udviklingsomkostninger samt den ønskede fortjeneste. Sådan har de gjort i årevis.
Men man vil som virksomhed få en større fortjeneste ud af at tage produktets værdi for kunden i betragtning, når prisen skal fastsættes, fastslår en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden Incentive og Copenhagen Business School, skriver Berlingske Business.
- Man kan arbejde langt mere systematisk med prissætning i de fleste danske virksomheder. De bedste gør det med et godt resultat, siger Casper Mønsted, manager i Incentive.
Der findes flere måder at arbejde med systematisk prissætning på, hvor konsekvente rabatter og kundesegmentering er dem, danske virksomheder har sværest ved.
Professor Troels Troelsen, tidligere salsdirektør i Arla og direktør for Havnemøllerne A/S mener, at årsagen til det manglende arbejde med systematisk prissætning er, at det er teknisk, besværligt og kedeligt for nogle topledelser.
- Man vil hellere arbejde med strategi, men hvis man arbejdede noget mere med systematisk prissætning, vil det give resultat med det samme, siger han til Berlingske Business.
Newspaq