Det er ressourcekrævende at ansætte udsatte ledige og fastholde syge medarbejdere på jobbet.
Sådan har melodien ofte lydt fra danske virksomheder, når det handler at løfte et socialt ansvar og hjælpe jobcentrene af med langtidsledige.
Men ifølge en ny undersøgelse er det kun fem procent af offentlige og private virksomheder, der ser samarbejdet med jobcentret som en væsentlig udfordring i forhold til at inkludere udsatte ledige på arbejdspladserne.
Undersøgelsen har Epinion lavet for videns- og netværkshuset Cabi, og den er lavet blandt et repræsentativt udsnit af offentlige og private virksomheder. I alt 424 er blevet spurgt.
Hos virksomheden BM Silo i Tvis ved Holstebro, der producerer siloer til hele verden, kan man nikke genkendende til undersøgelsen. Her fungerer samarbejdet med de lokale jobcentre så godt, at man helt har droppet at rekruttere arbejdskraft gennem jobportaler og via almindelige stillingsopslag.
I stedet har BM Silo indgået samarbejdsaftaler med oplandets jobcentre og erhvervsskoler, som leverer arbejdskraft til silofabrikken.
Brænder for at få job
Et samarbejde, der har stået på siden 2010 og 2011, hvor BM Silo fik behov for at ansætte flere folk efter finanskrisen. Det fortæller virksomhedens administrerende direktør, Dorte Martinsen.
- Vi fik brug for at ansætte flere ufaglærte, og det væltede ind med ansøgninger. Vi modtog måske 200, og jeg havde simpelthen ikke tid til at læse dem alle igennem, siger hun til Avisen.dk.
Dorte Martinsen ringede derfor til jobcentret i Holstebro for at høre, om de kunne være behjælpelige med at finde egnede kandidater til virksomheden. Jobcentrets vilje til samarbejde var stor, forklarer Dorte Martinsen.
- Fordelen ved at finde nye medarbejdere ved hjælp er jobcentrene er, at de kender de ledige. Vores erfaring siger os, at når folk har været sat uden for arbejdsmarkedet i længere tid, så brænder de for at komme tilbage og byde ind med deres færdigheder. Dem, vi ansætter, er ofte meget fleksible og har lyst til at prøve forskellige arbejdsfunktioner, siger Dorte Martinsen.
Større bevidsthed hos virksomhederne
Hos BM Silo har man indført en ordning, der hedder ’Spot et job’, hvor nyansatte starter med arbejdsopgaver, hvor kravet til specialisering er lav. Efter et stykke tid i virksomheden bliver de oplært til at varetage flere arbejdsopgaver. Det sker ved hjælp af sidemandsoplæring fra garvede kolleger.
Foruden samarbejdet med jobcentret i Holstebro, har BM Silo indgået samarbejdsaftaler med jobcentrene i blandt andet Herning, Lemvig og Struer.
I jobcentret i Holstebro er man glade for samarbejdet.
- Vores samarbejde med BM Silo er helt unikt. De kigger på den enkelte ledige ud fra, hvilke kompetencer vedkommende har og formår at løfte vedkommende, siger Helle Bro, arbejdsmarkedsdirektør i Holstebro Kommune.
Hun fortæller, at jobcentret og de lokale virksomheder har udviklet samarbejdet i de seneste år.
- Det er kommet en større bevidsthed fra virksomhederne om, at de ikke bare kan få leveret arbejdskraft til døren. Vi er blevet bedre til at lytte til virksomhedernes behov, men virksomhederne er også blevet bedre til at forstå, at jobcentret ikke alene kan løfte opgaven med at få ledige i job, siger Helle Bro.
- Det handler ikke kun om, at virksomhederne skal løfte et større socialt ansvar. Vi skal i fællesskab løfte den kvalificerede arbejdskraft i området, og ikke kun hjælpe dem, der er på kanten af arbejdsmarkedet.
I Cabi er man ikke overraskede over, at kun fem procent af virksomhederne anser samarbejdet med jobcentrene som en væsentlig udfordring for virksomhederne.
Medarbejderne på jobcentrene har nemlig fået en større viden om forskellige brancher, og hvordan hverdagen er ude i virksomhederne, og det gør samarbejdet med lokale erhvervsdrivende nemmere, mener Ea Nielsen, konsulent i Cabi.
Stadigt flere jobcentre indgår samarbejdsaftaler med lokale virksomheder, lyder det fra Cabi.
Koster på bundlinjen
- Flere virksomheder vil gerne tage et samfundsansvar. Der er et stigende marked for det. Hvis man som virksomhed kan gå ud og sige, man tager samfundsansvar, så er der måske flere forbrugere, der ønsker at købe hos virksomheden, siger Ea Nielsen.
Men det kan koste på den økonomiske bundlinje, når virksomheder ansætter udsatte ledige, der kræver støtte i det daglige. Men gevinsten ved at gøre det er for stor til at lade være, erkender den administrerende direktør i BM Silo.
- Vi gør det, fordi vi ikke kan lade være. Vi får rigtig meget igen; fleksible medarbejdere, der har høj motivation. Samtidig vil jeg sige, at jobcentrene er langt bedre end deres rygte, siger Dorte Martinsen.
- Undersøgelsen er foretaget af Epinion for videns- og netværkshuset Cabi
- Der er gennemført interviews med i alt 424 repræsentativt udvalgte offentlige og private virksomheder med mindst to ansatte
- Fem procent af de adspurgte anser samarbejdet med jobcentret som en væsentlig udfordring
- Undersøgelsen viser også, at 35 og 34 procent af hhv. offentlige og private virksomheder anser manglende ressourcer og tid som den væsentligste udfordring i forhold til at inkludere udsatte ledige og fastholde syge medarbejdere
UDVID