Sagsbehandlerne på landets jobcentre bruger stadig meget mere tid på papirarbejde frem for at tale med borgerne. Trods masser af kritik er det ikke lykkedes at få bugt med bureaukratiet, konstaterer socialrådgivernes tidligere formand, Bettina Post. I et debatindlæg i Jyllands-Posten fredag gør hun status over 10 år med de kommunale jobcentre. Og det er ikke roser, hun deler ud.
- Det meningsløse bureaukrati har gennem alle årene hærget som en ond ånd over jobcentrene, skriver Bettina Post, der var formand for Dansk Socialrådgiverforening fra 2008 til 2012.
Jobcentrene blev etableret i 2007 i forbindelse med kommunalreformen, der forvandlede 275 kommuner til 98. Siden har centrene måttet høre på kritik fra både de ledige, virksomheder, medarbejdere og politikere.
Bettina Post beskriver jobcentrene som 'problembørn,' der skulle levere varen fra første dag trods kaotiske rammer med sygemeldinger blandt stressede sagsbehandlerne til følge. Hun mener, at politisk udstukne krav til indsatsen var med til at holde sagsbehandlerne ved computerne, fordi deres chefer var nødt til at være mere optaget af, om der blev sat 'de rigtige flueben de rigtige steder på de rigtige tidspunkter' frem for at få folk i arbejde.
- Og nu 10 år efter bruger sagsbehandlerne stadig i snit en dag om ugen på samtaler, mens de fire andre bruges på at skrive om dem, skriver Bettina Post i Jyllands-Posten.
Hun aner dog en ny tendens, som måske kan sætte de ofte udskældte jobcentre i mere positivt lys. I flere kommuner, blandt andet Hjørring, Silkeborg og Høje Taastrup, bliver der i disse år investeret ekstra millioner i beskæftigelsespolitikken. Der bliver ansat flere sagsbehandlere, som har færre sager på skrivebordet. De ledige får skræddersyede tilbud, og det lykkes at få en del af dem i job og uddannelse.
- Og det virker. Ja, selvfølgelig gør det da det, skriver Bettina Post.