Danskerne er vilde med tilbudsklubber på nettet og køber gerne alt fra gourmetmiddage og kroophold til kunstige negle med klækkelige rabatter.
Men rigtig mange glemmer at bruge kuponerne, selvom de har betalt for dem.
- Tilbudsklubberne er blevet så populære, fordi danskerne er blevet ekstremt prisbevidste oven på den økonomiske krise. Vi er blevet mere optaget af at gøre en god handel og få tingene billigt, siger Mai Thomsen, videnskonsulent i Retail Institute Scandinavia.
En undersøgelse fra Userneeds/Dwarf blandt 2426 danskere viser, at hver tredje er tilmeldt nyhedsbreve fra tilbudsklubber på nettet som for eksempel Sweetdeal, Downtown eller Groupon.
7 ud af 10 af de adspurgte har købt nogle af tilbuddene, der strømmer ind i mailboksen. De tilmeldte har inden for det seneste år i gennemsnit brugt 1074 kroner på tilbudsklubbernes fristelser.
Men samtidig svarer hver fjerde ja til, at de har købt tilbud, som de aldrig har fået brugt - for eksempel fordi det var blevet for gammelt, de havde glemt det, eller det var et fejlkøb.
- Jeg tror, det hænger sammen med, at tilbuddene ofte er stærkt tidsbegrænsede, så man skal slå til med det samme. Så er der ikke så meget tid til at overveje. Det kan sammenlignes med at gå på udsalg i en butik, siger Mai Thomsen.
Hun forklarer, at der typisk bliver gjort langt flere fejlkøb under udsalg, fordi man ikke har den samme tid til at overveje, om man nu virkelig har brug for den jakke eller den termokande, eller man bare er fristet til at handle, fordi der er penge at spare.
- Man overser måske også det, der ofte står skrevet med småt i tilbuddene - at de for eksempel kun kan bruges mandag til torsdag, eller at det kun gælder i en kort periode, siger Mai Thomsen.
/ritzau/