December er på vej. Julelys begynder at pryde gadebilledet, og julepynten sættes så småt frem i butikkerne og i hjemmene. Og så er det tid til at skrabe. For Danske Spil er også klar til december og har netop sendt det store parti af den klassiske voksenjulekalender ud i hele landet.
Det er en større logistisk øvelse at forsyne hele landet med en julekalender, som danskerne regner med at kunne finde i butikkerne i november. Og det er en opgave, der skaber juletravlhed hos Danske Spil allerede i slutningen af september.
- Det er en kæmpe opgave at få så mange julekalendere ud til hele Danmark. Vi pakker mere end to millioner julekalendere, som skal køres ud til alle vores mere end 3.200 forhandlere. Det er en opgave, der tager tid og betyder, at vi bliver nødt til at hyre ekstra personale, fortæller Frederik Green Møller, som er Operations Director i Danske Spil til Avisen.dk
I år er der trykt mere end to millioner julekalendere. De vejer tilsammen 28,308 tons og fylder mere end 70 euro-paller.
Det fylder en del, når over 2 mio. kalendere skal ud med posten. Foto: PR
Hver kalender er 28 centimeter bred, og tilsammen ville julekalenderne strække sig over 700 kilometer, hvis man lagde dem ned i forlængelse af hinanden. En strækning, der svarer til afstanden mellem Skagen og Svaneke.
En mio. kroner hvert år i 4 år
Julekalenderen blev skrabet for første gang i 1994 og har siden udviklet sig til at blive en fast del af julen i mange danske hjem. Hvert år bliver der solgt et pænt stykke over to millioner kalendere i hele landet. Mange bruger dem også som en fast bestandel i pakkekalenderens første gave.
I 1994 var topgevinsten på julekalenderen en enkel million, men fra 2013 har fem danskere hvert år haft mulighed for at fejre julen som nye millionærer. Derudover præsenterede Danske Spil sidste år Den Store Julekalender, hvor det er muligt at vinde op til fire millioner kroner; med den første million udbetalt straks og en million kroner hver juleaften de næste tre år.
- Julekalenderen giver en særlig spænding gennem hele december måned landet over og også hos os i Danske Spil. Vi glæder os altid meget til at se, hvem de heldige vindere af millionerne er, så vi kan finde ud af, hvem der er blevet Danmarks næste julemillionærer, siger Marketing Director i Danske Spil Martin Dalsgaard.
Julekalenderen kan købes for 50 kroner og bliver solgt hos 3.278 forhandlere. Den Store Julekalender koster 150 kroner.
Fakta om julekalenderne
* Den første julekalender blev lanceret tilbage i 1994. Den blev kaldt ”de voksnes julekalender” og var en pendant til den klassiske børnejulekalender med låger.
* Det første år solgte den cirka en million eksemplarer. I år bliver julekalenderen trykt i mere end to millioner eksemplarer.
* 71,7 % af danskerne skraber ét felt ad gangen, viser stor undersøgelse fra Danske Lotteri Spil. Det betyder omvendt, at der er mere end 25 % af danskerne, som ikke kan vente med først at skrabe det sidste felt til den 24. december.
* Der er gevinster fra 50 kroner og opefter samt gevinst på gennemsnitligt hver tredje kalender. Topgevinsten har altid været en million kroner.
* Den Store Julekalenders hovedgevinst er en million kroner nu og hver juleaften de næste tre år (i alt fire millioner.)