Mens vi hygger os med hjemmelavet mad til jul og påske, er vi lidt mere tilbøjelige til at springe over, hvor gærdet er lavest, når det drejer sig om andre mærkedage.
På Valentines Day - eksempelvis - er det ikke forklædet og kødgryderne men dankortet, der svinges, når maden skal på bordet. For vi køber i højere grad takeaway, når kæresten skal forkæles.
Takeawayfirmaet Room Service har siden 2010 tredoblet omsætningen på Valentines Day. Og alene fra 2012 til 2013 er traditionen med mad leveret til døren vokset med hele 43 procent.
Da der var Super Bowl i tv, valgte flere også at få maden leveret. På aftenen, hvor Baltimore Ravens og San Francisco 49'ers mødte hinanden, gav det Room Service en stigning i omsætningen på 51 procent.
- Vi ser en tydelig tendens til, at der købes takeaway på nettet, når der er store oplevelser i tv, eller når kæresten skal forkæles på Valentines Day. Jeg må indrømme, at vækstens størrelse overrasker mig lidt, siger Room Services direktør, Nick Rasmussen.
Danskernes handel på nettet vokser - og forbruget på nettet steg sidste år med 14 procent, viser tal fra brancheorganisationen FDIH. Og hos Room Service havde man i andet halvår af 2012 en omsætningsstigning på 17 procent.
- Og vi har indtil videre haft en vækst på 15 procent i det nye år. Vi tør ikke afmelde finanskrisestemningen hos danskerne endnu. Men det er positivt, at der er en stigende lyst til at bruge penge på at få leveret takeaway, siger Nick Rasmussen.
Room Service er et netbaseret takeawayfirma, der leverer mad fra københavnske restauranter. Selskabet har eksisteret siden 2009.
/ritzau/