Rettet 15.56 med mindre præciseringer.
Banedanmark kommer til at være en del af konflikten mellem statsansatte og staten.
Det betyder, at hvis der som planlagt bliver nedlagt arbejde den 4. april, så vil det resultere i store problemer for togtrafikken i Danmark.
Banedanmark står nemlig for alt, hvad der hedder drift og vedligeholdelse af jernbaneinfrastruktur i Danmark. Så uden Banedanmark kommer togene til at mangle signaler, og der vil være manglende vedligeholdelse af stationer og skinner.
Det fortæller Lene Maul Greve, udviklingskonsulent og forkvinde for klubben for Dansk Magisterforening og Kommunikation og Sprog hos Banedanmark:
- Hvis alle fagforbund er med, er der ingen tvivl om, at det vil have signifikant indflydelse på Banedanmarks muligheder for at styre togtrafikken under strejkeperioden, siger Lene Maul Greve og fortsætter:
- Vi har lige fået besked, så jeg kan ikke med garanti sige, at det er hele Banedanmark, der strejker. Men jeg antager det. Jeg har eksempelvis lige hørt, at IDA's [ingeniørerne, red.] medlemmer også er blevet konfliktvarslet, sig er Lene Maul Greve til Avisen.dk, kort efter konfliktvarslingen.
Avisen.dk kan desuden berette, at adskillige afdelinger af HK ligeledes vil strejke i Banedanmark.
Styrer togtrafikken
Det er blandt andet DSB, der styrer togene i Danmark. Men det er Banedanmark, der dirigerer togene. Så i yderste konsekvens vil en strejke hos Banedanmark betyde, at togtrafikken i Danmark står enten stille, bliver forsinket massivt eller resulterer i aflysninger.
- Vi styrer togtrafikken, og det er på landsplan. Lige i øjeblikket er jeg ikke sikker på, hvor vidtrækkende konsekvenser, en konflikt vil have, men den kan potentielt give store og signifikante problemer med togtrafikken, siger Lene Maul Greve.
Strejkens omfang afhænger dog af, om alle fagforbund er med i konflikten. Det forventer de fleste dog, da fagbevægelsen har indgået en såkaldt musketered om at stå sammen om at ramme specifikke områder. Derudover er det et spørgsmål om, hvor mange tjenestemænd der er ansat hos Banedanmark.
Ifølge Lene Maul Greve er tjenestemænd nemlig ikke medtaget i strejker og vil derfor arbejde videre som planlagt. Generelt oplever hun dog en enorm opbakning til strejkevarslingen:
- Jeg har oplevet stor interesse fra kolleger, der ikke er organiserede, der gerne vil melde sig ind. Men generelt er der en oplevelse af en modpart, der ikke er interesseret i at forhandle. Der er en oplevelse af et iskoldt forhandlingsklima, hvilket bekymrer os, siger Lene Maul Greve, der beskriver især den betalte frokostpause som et springende punkt for medarbejdere i Banedanmark:
- Det vil jo konkret betyde en besparelse på syv procent, der på den længere bane kan resultere i afskedigelser af kolleger.
Staten har mulighed for at modsvare konflikten med en lockout, der skal meldes en måned i forvejen. For den almindelige borger er resultatet dog det samme, og der vil heller ikke i det tilfælde køre tog.