Efter blot få år i luften kan det være slut for Nordic Seaplanes, der opererer den kendte vandflyver mellem Aarhus og København. Det skriver Jyllands-Posten.
Indtil nu har Nordic Seaplanes opereret på en midlertidig godkendelse, men ansøgningen om en permanent af slagsen, der skal være i hus til marts, er blevet afvist.
- Hvis vi ikke får lov at flyve, risikerer vi at måtte lave en solvent likvidation.
- Det er lidt træls, for vi har et begejstret publikum, vi laver overskud, og vi har skabt 20 arbejdspladser. Men vi er i givet fald nødt til at lukke, siger Lasse Rungholm, direktør for Nordic Seaplanes.
Selv om Nordic Seaplanes godkendelse først udløber sidst i marts, så kan selskabet bliver presset til at afskedige sine medarbejdere allerede nu.
Det holder nemlig lukket i vinteren og medarbejderne har flere ugers opsigelsesvarsel.
- Det er en skidt situation, for nogen vil jo finde sig et andet arbejde, mens andre satser på, at vi ender med at få tilladelse. Men ingen er interesseret i at stoppe, for de kan se, at det går den rigtige vej med forretningen, siger Lasse Rungholm til Jyllands-Posten.
Ansøgningen om en permanent tilladelse blev indgivet sidste år, men er altså blevet afvist af Københavns Kommune.
I et svar til medlem af Borgerrepræsentationen Finn Rudaizky (DF) i marts i år skriver Vicedirektør i Byens Anvendelse Anne-Sofie Degn, at afslaget er givet, fordi der ikke er "fremsendt fyldestgørende oplysninger".
Hun svarer også, at der er ansøgt om en stigning i antallet af daglige landinger fra seks til 15 samt en forhøjelse af støjgrænsen. Der er samtidigt klaget fra Langelinie Pavillionen over støjen.
Nordic Seaplanes har anket afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
- Ankenævnet er tvangsudflyttet til Nævnets Hus i Viborg. 80 procent af de ansatte har sagt op, fordi de ikke ville med, så de er langt bagefter. Lige nu ligger sagen stille, siger Lasse Rungholm til Jyllands-Posten.
Han håber fortsat på, at der kan komme en godkendelse i efteråret.
/ritzau/