Spies fortsætter med at bruge det busselskab, som i slutningen af juni forulykkede med en bus i den tyrkiske by Alanya. Ved ulykken mistede en 68-årig dansk kvinde og en svensk dreng livet, og flere blev kvæstet.
Det fortæller Spies' kommunikationschef Torben Andersen, efter at selskabet har fået en rapport, der fastslår, at ulykken skyldtes forkert brug af bremserne.
- Vi ændrer ikke samarbejdet med selskabet som sådan, andet end at vi indskærper over for dem, at de skal undervise deres chauffører i, hvordan de kører busserne og bremser rigtigt, så der ikke kommer en ny ulykke af samme karakter, siger han til Ritzau.
Rejseselskabet har fået en rapport, som endnu ikke er oversat til engelsk, men med et uddrag, der slår fast, at chaufføren på vej ned fra bjergene har undladt at bruge det, der hedder motorbremsen, altså at geare ned.
I stedet har han brugt den mekaniske bremse, som er blevet overophedet og derfor ikke virkede, da bussen var på vej ind i byen, hvor den skulle dreje skarpt til venstre.
- Her er der tale om en menneskelig fejl, og det, håber vi bestemt ikke, gentager sig på noget tidspunkt. En menneskelig fejl, der også kunne være sket herhjemme, siger Torben Andersen.
Det tyrkiske busselskab har siden ulykken indkaldt alle chaufførerne til undervisning. For at være helt sikker på, at busselskabet følger rigtigt op på ulykken, har Spies også nogen til at tjekke det.
- Vi har ikke alene tæt kontrol med busselskabet i Tyrkiet, men vi har også et tyrkisk kontrolfirma til på vores vegne at gå ind og sørge for, at alle de 21 krav, vi stiller til dem, bliver opfyldt.
- Blandt kravene er blandt andet, at der bliver undervist i korrekt brug af bremserne og styretøjet, siger han.
Han understreger, at Spies har tillid til busselskabet, som det danske rejseselskab har samarbejdet med i mange år.
/ritzau/