Mens politikere tit taler om at støtte den danske detailhandel ved at dæmpe danskeres trafik over grænsen efter øl, vodka og sodavand, er den ikkefysiske grænsehandel straks sværere at styre. Og den vokser eksplosivt.
Det skriver Politiken lørdag.
Sidste år brugte danskerne tilsammen cirka 115 milliarder kroner på e-handel, og en stigende andel af købene sker i udenlandske netbutikker. I 2017 ventes den såkaldte e-grænsehandel at nå omkring 40 milliarder kroner, hvilket er cirka tre gange mere end den fysiske grænsehandel.
Og udviklingen går stærkt. I 2012 brugte vi 20 kroner i udenlandske netbutikker for hver 100 kroner brugt på nethandel - i 2017 var andelen steget til 33 kroner, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Danskerne har traditionelt handlet i Sverige, Tyskland og Storbritannien, men ifølge analysen stormer asiatiske netbutikker frem.
- Kina er for nylig rykket op på en fjerdeplads. Vil vi se, hvad der venter os, kan vi kaste et blik mod Sverige, hvor Kina for andet år i træk er nummer 1, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv, til Politiken.
Vores netkøb i udlandet modsvares langtfra af udenlandske forbrugeres køb i Danmark, der i 2017 ventes at lande mellem 5 og 6 milliarder kroner. Handelsubalancen, som blandt andet skyldes niveauet for moms, lønninger og forbrugerbeskyttelse, betyder mindre omsætning til danske virksomheder, tab af arbejdspladser, butiksdød og færre penge i statskassen. Dertil kommer en del fusk med moms.
- Det bliver svært for den lille butik at overleve, og konkurrencen er ikke fair. Ikke alle udenlandske netbutikker svarer den høje danske moms, og vi kan se, at nogen snyder åbenlyst med moms, siger Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv til Politiken.